Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Plus
25 augusti 2023
kl. 12.51
0
Forskare som analyserade data från 7 000 barn fann att vid två års ålder hade de som spenderade upp till fyra timmar om dagen framför skärmar tre gånger större risk att uppvisa utvecklingsförseningar, medan de som tillbringade mer än fyra timmar var sex gånger mer benägna.
Under de senaste åren har små barn (0-5 år) fastnat allt mer framför smartphones, surfplattor och datorer. Denna trend har accentuerats av restriktioner som införts på grund av pandemin. De nya vanorna kan leda till svårigheter med uppmärksamhet och känslomässig reglering.
Nya studier tyder på att nya former av media, inklusive surfplattor och smartphones, medför både fördelar och risker för barns hälsa och särskilt för de som är under fem år.
LÄS ÄVEN: 10 forskare: Små barn bör aldrig vara framför skärmar
Då den tidiga barndomen är fylld av kritiska perioder av hjärnans utveckling som leder till uppkomsten och tillväxten av kognitiva förmågor inom områden som fokuserad uppmärksamhet, minne, verkställande funktioner och tal, kan påverkan av skärmmedia under de första levnadsåren rubba barnets optimala funktion och tillväxt.
Det kan också påverka barns neuroplasticitet, där positiva upplevelser leder till hjärnförändringar som underlättar inlärning och förbättrar kognitiva förmågor, medan negativa upplevelser leder till hjärnförändringar som hindrar kognitiv utveckling.
Dessutom kan påverkan från skärmmedia rubba den socioemotionella utvecklingen. Utvecklingen av socioemotionella färdigheter i barndomen åtföljs av utvecklingen av kognitiva färdigheter och tillsammans bidrar känslor och kognition till uppmärksamhet och lärandeprocesser.
Forskning visar att de neurala mekanismer som är involverade i känslor och kognition är nära förbundna; till exempel stöds känsloreglering aktivt av centrala verkställande funktioner. Som ett resultat kan hjärnstrukturer involverade i kognitiv bearbetning påverka socioemotionell bearbetning och vice versa.
För att förstå skärmmediernas inverkan på barns utveckling anser man det därför viktigt att integrera kognitiva och socioemotionella aspekter.
LÄS ÄVEN: Studie: Skärmtid förändrar strukturen hos barns hjärnor
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann