Bankanställd stal miljoner från kunderna – Banken: ”Kunden har haft bristande egenkontroll”
Foto: Polisens förundersökning/Instagram

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

En banktjänsteman i Småland döms för ett mycket stort antal grova bedrägerier. Under flera års tid har mannen stulit mångmiljonbelopp från kunderna – pengar som han sedan spelat bort på nätcasinon och andra spelsajter. Att svindleriet inte upptäckts tidigare skyller banken på kunderna.
– Kunden har haft bristande egenkontroll, menar bankens vd.

58-årige Mikael Adolfsson har arbetat på bank ända sedan han gick på gymnasiet. År 2000 anställs han som banktjänsteman på Ålems sparbank – en sparbank med 14 000 kunder och kontor i Ålem och Blomstermåla på landsbygden mellan Kalmar och Oskarshamn.

2011 säljer han sitt hus och flyttar till lägenhet. Det är i samband med det som Adolfsson börjar spela på nätcasinon. Han blir spelberoende, och efter tre år är vinsten från husförsäljningen bortspelad. Han tar då ett lån – pengar som han också spelar bort.

Systematiska bedrägerier

Någon gång under 2014 eller 2015, ingen vet exakt när, börjar Mikael Adolfsson istället föra över pengar från i synnerhet dödsbon och äldre bankkunders konton. Som bankanställd kan han enkelt kvittera ut bankdosor i dessas namn. Flera av kunderna är han kundrågivare åt. Han hjälper dem med deras ekonomi, deklarationer och andra ekonomiska bestyr. Åtminstone är det vad han påstår sig göra.

Banktjänstemannen, som uppfattas som mycket förtroendeingivande, tar till och med banklån i flera av bankkundernas namn. I vissa fall lån de inte känner till. I andra fall rör det sig om kunder som behöver låna pengar till husrenoveringar, bilköp och andra investeringar, men där han ändrar lånebeloppet så att deras lån blir större än de bett om. Mellanskillnaden, som ofta rör sig om hundratusentals kronor, för han över till sina egna bankkonton. Ofta i andra banker som SEB och Ica-banken.

Ibland tvingas Mikael Adolfsson föra över pengar från en kunds konto till en annan, för att ingen ska fatta misstankar eller undra över saknade medel. Ibland betalar han tillbaka med spelvinster. Han går så långt som att fabricera kontoutdrag för att inte bli påkommen. Om någon kund undrar över att något ser konstigt ut, så skyller han på tekniska problem inom den så kallade ”Swedbanksfären” som banken ingår i. En förklaring kunderna köper. Eller tvingas acceptera.

Flaggas som högriskkund

De grova bedrägerierna pågår i år efter år. Ingen på banken tycks ana att något är fel. Det dröjer fram till hösten 2022, alltså mer än sju år, innan bankens datasystem slår larm. Anledningen är att Mikael Adolfsson gjort allt större transaktioner via sitt eget bankkonto i Ålems sparbank. Han flaggas därför som högriskkund för misstänkt penningtvätt.

När transaktionerna granskas upptäcks att Mikael Adolfsson fört över stora belopp från olika kunders konton till sina egna konton. Den 30 september 2022 konfronteras han av bankens chefer, får omedelbart sparken och polisanmäls. En preliminär intern utredning visar att han kan ha stulit så mycket som fjorton miljoner kronor från mer än femtio olika kunder.

Tusentals timmar ägnas åt en noggrann och omfattande intern utredning av alla de olovliga transaktioner som gjorts, kors och tvärs mellan olika kunders konton och Mikael Adolfssons egna konton. Det rör sig om fler än 50 drabbade kunder.

När den åklagarledda förundersökningen inleds är bedrägerihärvan så omfattande att utredarna väljer att endast ta med det drygt 20-tal kunder som blivit bestulna på mer än 100 000 kronor. Majoriteten av kunderna, som bedöms ha förlorat mindre belopp än så, får finna sig i att inte få sin talan förd i domstolen.

Skyller på kunderna

När Niclas Pettersson, vd på Ålhems sparbank, förhörs av polisen, förklarar han att bedrägerierna kunnat pågå så pass länge eftersom kunderna inte har någon koll på sin ekonomi.

– Kunden själv har den starkaste internkontrollen och kan normalt själv sina transaktioner, men i dessa fall så har det inte fungerat på det sättet utan kunden har haft bristande egenkontroll – och då har det fallerat, säger han.

– Det är anledningen till att det har kunnat pågå så pass länge. Många har förvånansvärt dålig kontroll på egna uttagna belopp på byggkreditivet till exempel.

Han påpekar att Mikael Adolfsson ”uppträtt som kund” när han gjort transaktionerna med hjälp av bankdosor han hämtat ut. Om han istället försökt föra över pengar i egenskap av banktjänsteman, så hade bedrägeriet upptäckts långt tidigare.

Döms till fängelse

Nu döms Mikael Adolfsson, som under rättegången erkände på samtliga åtalspunkter, för sammanlagt 240 grova bedrägerier och två fall av urkundsförfalskning. Påföljden stannar vid tre års fängelse.

Den 58-årige före detta banktjänstemannen slipper emellertid betala skadestånd och behöver heller inte vara häktad i väntan på att fängelsestraffet ska avtjänas. Istället har han ålagts ett reseförbud, vilket innebär att han inte får lämna Kalmar län.

Ålems sparbank uppger att man ersatt de drabbade kunderna. Den totala skadan bedöms uppgå till 11,5 miljoner kronor.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mattias Albinsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.