Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
31 augusti 2025
kl. 17.00
0
Länge presterade flickor bättre än pojkar i skolan men nu tycks skillnaderna vara på väg att jämnas ut då flickornas skolresultat sjunker och för första gången är pojkarna bättre i matematik. Det visar en rapport från Skolverket.
I årskurs nio har skillnaden i betyg mellan könen aldrig varit så liten som nu och samma mönster finns för årskurs sex och gymnasiet. Trenden pojkar som gör allt bättre ifrån sig syns även i andra EU- och OECD-länder.
Utjämningen beror dock främst på att flickorna har blivit sämre och nu är skillnaden mellan könen knappt en procent avseende behörighet till ett nationellt program i gymnasiet.
LÄS ÄVEN: Svenska skolbarn allt dummare
Framför allt är det matematik som flickorna presterar allt sämre i.
– Det finns tydliga skillnader mellan könen när det gäller inställningen till matematik. Flickor är mindre positiva än pojkar till att lära sig matematik och har sämre självförtroende i ämnet, säger Sanna Vent, undervisningsråd på Skolverket.
Enligt Skolverkets siffror är det framförallt svenska flickor som försämrat sina resultat meden elever med utländsk bakgrund ökar resultaten för båda könen liksom behörigheten till gymnasiet.
– Vi ser en oroande utveckling bland flickor med svensk bakgrund, och detta oavsett vilket socioekonomiskt område deras skola ligger i. Den utvecklingen behöver vi fortsätta följa, säger Sanna Vent.
Man tror att orsakerna till utvecklingen är flera: Flickor trivs sämre och känner sig mindre trygga, flickor är mer stressade och mår sämre, flickor upplever att de får mindre stöd, flickor har sämre självförtroende i matematik, flickor använder sociala medier i högre grad än pojkar och pandemin var mer kännbar för flickor.
– Vi ser allvarligt på att det finns en negativ utveckling bland flickor när det gäller flera faktorer som relaterar till skolresultat, bland annat skolrelaterad stress och mående. Vi ser också med oro på de skillnader som finns mellan flickor och pojkar när det gäller tillgången till särskilt stöd, säger Sanna Vent.
LÄS ÄVEN: Dagerlind: Skolan ska fostra kunskap – inte ideologi
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann