Billigare bilsemester med SD-priser på drivmedel – men inte lägst i EU
SD sänker drivmedelspriserna

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Svenska bilister har i sommar anledning att glädjas över betydligt lägre drivmedelspriser än för bara ett par år sedan. Bakom prisfallet ligger bland annat den kraftigt sänkta reduktionsplikten, ett politiskt beslut från Tidöregeringen på initiativ av Sverigedemokraterna. Trots prissänkningarna är Sverige dock fortsatt dyrt i ett globalt perspektiv.

Den svenska bensinprislappen har minskat kraftigt sedan 2022, då literpriset låg kring 20 kronor. I dag får du i genomsnitt betala runt 15 kronor per liter, vilket innebär en minskning på cirka 25 procent. Det gör årets bilsemester betydligt billigare – i rena kronor sparar man omkring 5 kronor per liter jämfört med sommaren för tre år sedan.

Den som kör en bil som förbrukar 0,7 liter per mil kan räkna hem en besparing på runt 3,50 kronor för varje mil man kör. En tur- och returresa från exempelvis Österlen till Stockholm blir i år ungefär 500 kronor billigare än sommaren 2022. Det rapporterar Dagens PS.

Politik bakom prissänkningen

Den främsta orsaken till prisraset är den sänkta reduktionsplikten, alltså kravet på hur mycket biodrivmedel som ska blandas in i bensinen och dieseln. Reduktionsplikten har varit en av de mest kostnadsdrivande faktorerna för drivmedelspriserna i Sverige.

LÄS ÄVEN: Sverige får näst lägsta bensinpris efter nyår

Det var den nuvarande Tidöregeringen, med stöd av Sverigedemokraterna, som drev igenom en kraftig minskning av kravet – från tidigare rödgrönt beslutade nivåer ner till EU:s miniminivå. Samtidigt har även oljepriset globalt sett sjunkit, och den svenska kronan har stärkts något, vilket sammantaget tryckt ner priserna vid pump.

Sverige billigare än många – men inte billigast

Att Sverige nu har lika låga drivmedelspriser som exempelvis Polen har överraskat många. Det är ett trendbrott jämfört med tidigare år, då Sverige nästan alltid låg i topp som ett av Europas dyraste bensinländer. I Danmark ligger bensinpriset just nu cirka fem kronor högre per liter än i Sverige.

Men i ett globalt perspektiv är Sverige fortfarande ett dyrt land att tanka i. I Ryssland och Belarus kostar en liter bensin omkring 8 kronor – till stor del eftersom dessa länder är stora oljeproducenter med låga interna skatter. Över hälften av drivmedelspriset vid pump i Sverige utgörs av skatter.

Samtidigt bör man inte stirra sig blind på öst – även i väst är priserna betydligt lägre. I USA ligger bensinpriset i skrivande stund mellan motsvarande 5 och 10 kronor per liter, beroende på delstat och skattepåslag. Det är en konsekvens av landets stora inhemska produktion och mer balanserade miljö- och klimatkrav.

Dock finns även EU-länder mer jämförbara med Sverige som kan stoltsera med lägre drivmedelspriser. I Bulgarien kostar exempelvis en liter bensin motsvarande runt 12,50 kronor. Även Tjeckien, Rumänien och Litauen är billigare än Sverige. Orsakerna varierar.

Helhetskostnaden ökar

Trots det sänkta bensinpriset är det värt att komma ihåg att bilsemester inte bara handlar om vad som går ned i tanken. Matpriserna har ökat sedan 2022, liksom kostnaden för bilreparationer och reservdelar. Många campingplatser har också höjt sina avgifter i takt med inflationen.

Men ur ett rent drivmedelsperspektiv ser det ut att bli den billigaste sommaren på länge – åtminstone om inga oförutsedda händelser skakar om oljepriset, såsom konflikter i Mellanöstern eller plötsligt ökad efterfrågan.

Högre priser kan vara på väg

Från och med 2027 träder det nya handelssystemet med utsläppsrätter, ETS2, i kraft och kommer att leda till högre bensinpriser inom EU. Exakt hur mycket högre det kommer bli är ännu oklart. Försiktiga bedömare förutspår att det blir en prishöjning på mellan 1 och 2 kronor det första året och ungefär lika mycket till året därpå.

LÄS ÄVEN: Så mycket kommer nya EU-regler att höja bensinpriserna

Det vill säga sammanlagt upp till runt 4 kronor litern vid pump. Det innebär i så fall en tillbakagång till de priser som rådde i Sverige under den tidigare rödgröna regeringen. En ny sådan efter valet 2026 kan dessutom besluta om höjd reduktionsplikt och högre skatt på drivmedel och trissa upp priserna ytterligare.

LÄS ÄVEN: Bränslepriser på 35 kronor per liter kan bli verklighet

Mer pessimistiska bedömare siar också om att ETS2 och nya EU-avgifter kan leda till avsevärt större prishöjningar än ”bara” ett par kronor litern i två omgångar. Ända upp till 35 eller 40 kronor litern kan det enligt vissa experter komma att kosta att tanka bilen.

LÄS ÄVEN: Nya EU-avgifter kan driva upp bränslepriserna till 40 kronor litern

Men även om Tidöregeringen får förnyat förtroende blir det högre drivmedelspriser. Det har man från Rosenbad redan aviserat. Detta eftersom man tvingas underkasta sig samma överstatliga EU-regler som alla andra.

LÄS ÄVEN: Regeringens beslut: Rejält höjt pris på bensin och diesel

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.