Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Plus
27 juni 2025
kl. 14.15
0
Keolis ska ”se över sina rutiner” efter att en SL-buss dykt upp i Syrien. Det uppger bussföretaget för Samnytt.
I onsdags skrev Samnytt om David Kutti och Nima Pourmand som under sommaren liftar genom Mellanöstern, och i samband med det fick syn på en buss från Storstockholms lokaltrafik (SL) i staden Latakia vid Syriens Medelhavskust.
Förklaringen från SL:s sida var att det handlade om en buss som sålts vidare, men att man glömt att ta bort logotyper och profilering innan den lämnades över till köparen.
”Olyckligt” och en ”miss”, menade SL:s presskommunikatör Cajsa Sjöbeck i mejl till Samnytt.
LÄS ÄVEN: SL-buss dök upp i Syrien: “Olyckligt givetvis”
I ett uppföljande mejl skriver Cajsa Sjöbeck att åtgärder kommer vidtas så att något liknande inte kan hända igen.
”Trafikförvaltningens kommentar är att vi har ett tydligt regelverk ihop med våra trafikentreprenörer och det är beklagligt att det inte har följts i detta fall eller ej fungerat som processen egentligen ska se ut. Det ses därför inte som ett mindre problem”, skriver hon, samt:
”Regelverket finns för att dessa situationer inte ska uppstå, det vill säga det står reglerat i avtalet. Trafikutövaren i fråga har ansvar för att avidentifiera bussen från allt som har med SL:s varumärke att göra. När bussen har sålts vet SL inte var den hamnar. Det vi (trafikförvaltningen/SL) gör när det har upptäckts att regelverket ej har följts är att vi påtalar detta för trafikutövaren och då är det deras ansvar att se över sina rutiner och göra eventuella åtgärder för att säkerställa att något liknande inte sker igen.”
Fortsatta frågor hänvisar SL till Keolis, som kör bussarna i Stockholm på uppdrag av SL. Såhär skriver bussbolagets presskommunikatör Caroline Carlson i mejl till Samnytt:
”Keolis samarbetar med ca 15 företag i Europa som köper våra bussar till högsbjudanden. Dessa företag säljer sedan vidare bussarna till hela världen eller skrotar fordonen för reservdelar eller återvinning av råmaterialet. Efter att de sålts vidare vet vi inte var de hamnar eller vem som köper dem. Att bussarna kan nyttjas i andra länder ser vi som positivt ur hållbarhetssynpunkt.”
”Precis som i svaret du har fått av trafikförvaltningen så är det vårt ansvar att ’avidentifiera’ bussar som säljs, vilket innebär att klistermärken och dekaler med trafikhuvudmannens logga med mera ska tas bort. Det har inte skett i det här fallet vilket inte är i linje med våra rutiner. Vi kommer att se över våra rutiner i syfte att förhindra att detta inträffar igen.”
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann