Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Ekonomi
Inrikes
26 juni 2025
kl. 11.00
0
Under åren 2021-2023 gick matpriserna upp dramatiskt och butikskedjornas vinster växte rejält. Så pass kraftiga höjningar var dock inte motiverade – det slår Konkurrensverket fast i en ny rapport.
Under perioden ökade matpriserna med nästan 30 procent och situationen blev så pass allvarlig att finansminister Elisabeth Svantesson (M) kallade till sig representanter för butikskedjorna. Flera myndigheter gavs också i uppdrag att utreda branschen och prisrallyt.
På onsdagen presenterar Konkurrensverket en ny rapport som bland annat visar att de ledande aktörernas rörelsemarginaler varit stabila över tid men med en kraftig topp under pandemin.
– Vad vi konstaterar är att priserna i butik inte är kostnadsmotiverade, prissättningen där sker utifrån förutsättningarna från konkurrens och efterfrågan, säger Arvid Fredenberg, chefsekonom på Konkurrensverket, till DN.
LÄS ÄVEN: Höga matpriser väcker misstankar
Enligt Fredenberg höjdes priserna på basvaror som smör, ägg, ost, kyckling, potatis, matolja och bröd mer än vad som var nödvändigt för att täcka de ökade kostnaderna som inflationen gav.
Rörelsemarginalen för dagligvaruhandeln låg på samma nivå före och efter pandemin men på totalen sticker pandemiåren ut med en kraftig lönsamhetsökning. Rörelsemarginalen har pendlat från 2,5 procent till 3,9 procent och tillbaka till 2,5 procent. Det skiljer sig också mycket mellan de olika aktörerna.
Ica misstänks för konkurrensbegränsande avtal och samarbeten och Konkurrensverket har inlett en utredning av företaget.
Det som framför allt hämmar konkurrensen i Sverige sägs vara att det är svårt att etablera nya butiker men också att det inte finns några fristående grossister.
I en rapport i juni 2024 konstaterade Konkurrensverket att det finns brister i konkurrensen som förklaras av bland annat en hög marknadskoncentration med få aktörer i flera led och att det i Sverige i princip är fyra aktörer som har oligopol på marknaden: Ica, Axfood, Coop och Lidl.
– Vi ser att om det var bättre konkurrens så skulle priserna kunna vara lägre. Det är i butiksledet som det finns störst möjligheter till ökad konkurrens med hjälp av nya butiker och eventuellt ökad konkurrens mellan existerande butiker, säger Arvid Fredenberg.
LÄS ÄVEN: Nationalekonom: Här är vad som ger högre matpriser
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann