Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Ekonomi
Europeiska Unionen
31 maj 2025
kl. 11.47
0
Från och med 2027 börjar det nya handelssystemet med utsläppsrätter, ETS2, att gälla och kommer att ge högre bensinpriser inom EU. Exakt hur mycket högre det kommer bli har det spekulerats mycket i och nu har man tittat närmare på vad det kan röra sig om.
Enligt regeringen kommer ETS2 att bidra till kostnadseffektiva utsläppsminskningar i vägtransport- och byggnadssektorerna i hela EU och för att öka klimatambitionen kommer Sverige att tillämpa systemet så brett och så fort som möjligt.
– Svensk klimatpolitik ska bygga på europeisk grund. Under det svenska EU-ordförandeskapet rodde vi EU:s klimatpaket Fit for 55 i hamn, och nu ska vi se till att det implementeras effektivt och att alla medlemsländer är med och tar ansvar. När 450 miljoner européer ställer om gör det global skillnad, sa dåvarande EU-minister Jessika Roswall (M) i maj 2024.
LÄS ÄVEN: Bränslepriser på 35 kronor per liter kan bli verklighet
– Det är viktigt att understryka att regeringen och Sverigedemokraterna är överens om att konsumenter och verksamheter fullt ut ska kompenseras för effekterna på drivmedelspriserna som införandet av EU ETS 2 medför. Klimathandlingsplanen exemplifierar att kompensation kan komma att ske genom skattesänkningar, kompensatoriska åtgärder från EU:s sociala klimatfond och stöd till lantbruket. En kommande utredning kommer att ge förslag på området, sa Martin Kinnunen (SD).
Enligt nya beräkningar som bränslebolagens organisation Drivkraft Sverige gjort kommer systemet att innebära höjda priser på bensin och diesel, och den första stora höjningen kommer efter 1,5 år. Enligt organisationen kommer priset på fossila drivmedel att öka med 1-2 kronor litern redan från 2027 och ytterligare 2-2,60 kronor per liter ett år senare.
– Det har börjat säljas utsläppsrätter som ska gälla 2028. De såldes för 73 euro styck och om man räknar utifrån det priset kommer drivmedelpriset i Sverige att stiga med 2 till 2,60 kronor per liter beroende på vilket drivmedel det gäller, säger Viktor Gunnarsson på Drivkraft Sverige till Carup.
Siffrorna är dock inte hugget i sten och Gunnarsson understryker att siffrorna endast är en beräkning utifrån de första försäljningarna av utsläppsrättigheter. Att säga exakt hur dyrt det kommer att bli går inte att avgöra i dagsläget. Mycket kan också hända under tiden fram till 2027.
– Direktivet säger att utsläpp ska täckas av utsläppsrätter 2027. Det är då utsläppsrätterna börjar påverka priserna. Hittills har det varit en diskussion om ett mjukt pristak. Det har varit ett riktpris på 55 euro per ton koldioxid, om priset stiger över detta kommer man enligt direktivet att frigöra fler utsläppsrättigheter.
EU:s ambition med systemet är att det ska påskynda omställningen till elbilar. En som tror på en kraftig höjning är bilexperten Ronny Svensson, som spår priser på uppåt 30 kronor litern om några år.
LÄS ÄVEN: Regeringens beslut: Rejält höjt pris på bensin och diesel
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann