Elbrist stoppar Stena Lines fossilfria färjesatsning
Bild: Stena Line / AI.

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Stena Lines ambitiösa plan att lansera batteridrivna färjor mellan Göteborg och Fredrikshamn skjuts nu upp på obestämd tid. Projektet, som kostat flera miljarder kronor, stoppas eftersom den nödvändiga elinfrastrukturen inte finns på plats.

Redan 2021 presenterade rederiet visionen om Stena Elektra – en ny typ av RoPax-färja som skulle bidra till en kraftig minskning av koldioxidutsläppen. Målet var att beställa de första fartygen senast 2025 och sätta dem i trafik fem år senare.

LÄS ÄVEN: Gröna omställningen: Svårt och dyrt att anlägga vägar med eldrivna maskiner

Men nu har rederiet dragit i bromsen. Presschefen Johan Live förklarar att det helt enkelt inte går att ladda färjorna tillräckligt snabbt i nuläget eftersom hamninfrastrukturen saknar kapacitet. Projektet påstås dock inte skrotas helt, bara läggas på is tills vidare.

– Vi kan inte genomföra satsningen förrän vi vet att tekniken fungerar i praktiken och att förutsättningarna för laddning finns på plats, säger Live till GP.

Har kostat miljardbelopp

Den nuvarande rutten Göteborg–Fredrikshamn trafikeras av fartygen Jutlandica och Danica, som enligt de ursprungliga planerna skulle ersättas av de nya eldrivna färjorna. Men med batteriprojektet på paus är det oklart om och när dessa fartyg kommer att fasas ut.

– Vi gör alltid löpande översyner av vår flotta, men vi har inga besked att ge just nu kring eventuella ersättningar, säger Live.

LÄS ÄVEN: Scanias storsatsning på ellastbilar en flopp

Hur mycket rederiet hittills har investerat i projektet vill han inte avslöja, men betonar att det handlar om miljardbelopp.

– Att bygga helt nya, eldrivna färjor är en mycket stor investering. Därför kan vi inte gå vidare förrän vi är säkra på att det faktiskt går att sätta dem i trafik, säger han.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.