Så mycket spenderar polisen på kontroversiella kampanjen
Faksimil/Polisen Arkivbild

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Polismyndighetens kampanj för att locka fler araber genomförs för att öka förtroendet för polisen. Det berättar myndighetens kommunikationsstrateg Lena Glennert för Samnytt.

Polisens arabiska sociala medier-kampanj väcker reaktioner.

Vissa tycker att det är bra med fler uniformerade araber, medan andra anser det är viktigare att fokusera på polisernas svenskkunskaper.

LÄS ÄVEN: Polisen lanserar kampanj på arabiska

Ska öka förtroendet

Samnytt har varit i kontakt med Polismyndighetens kommunikationsstrateg Lena Glennert. Hon svarar på våra frågor via mejl.

”Samhället blir allt mer komplext, heterogent och snabbföränderligt. Det ställer högre krav på kulturell och språklig kompetens för att polisen ska klara sitt kärnuppdrag. Det är viktigt att polisen får in ny kunskap och fler perspektiv i myndigheten, så att vi kan möta alla medborgare på bästa sätt. Det ökar förtroendet för polisen och ger oss bättre möjligheter att utföra vårt uppdrag”, skriver hon i mejlet som fortsätter:

Lena Glennert. Foto: Linkedin

Under två veckor genomför därför Polismyndigheten en riktad kampanj för att attrahera fler personer med kulturell och språklig kompetens. För att tydligt rikta budskapet till rätt målgrupp är delar av budskapet på olika språk; arabiska, spanska, albanska. Tanken är att detta ska kunna utvecklas på fler språk. Budskapet i annonserna i sin helhet är: ’Vi behöver Sveriges bästa förmågor på vår sida. Därför söker vi dig som hittar orden på fler språk än ett. Och kan se världen ur fler perspektiv’.”

LÄS ÄVEN: Timbro-toppen: “Strålande” med flera arabiska poliser i Sverige

Drygt hundratusen kronor

Samnytt har tagit del av underlag för polisens arabiska kampanj. Enligt underlaget heter kampanjen ”Attrahera Vår 2025” och har tagits fram i samarbete med mediabyrån Scream.

Totalt har polisen lagt 103 150 kronor på kampanjen, som riktas mot kvinnor som är mellan 19 och 35 år.

Faksimil
Faksimil

LÄS ÄVEN: Mångfaldsprojekt ledde till att klankriminella fick jobb på polisen – nu har tre fått sparken

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mattias Albinsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.