Förslag: Straffbeskatta bensin- och dieselbilar i Stockholm

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Tankesmedjan Timbro har profilerat sig som frihetligt marknadsliberal. Men i ett nytt förslag vill man i kontrast se statliga pålagor för att straffa den som inte kör elbil i Stockholm. Man föreslår att trängselskatten höjs kraftigt för vanliga bilar.

Hybridbilar ska enligt Timbros förslag kunna undantas från den högre straffskatten. Detta dock under förutsättning att bilägaren genom så kallad geofencing tillåter storebror staten att övervaka fordonet och koppla om det från fossilt till el när kontrollstationen passeras.

LÄS ÄVEN: Timbro: Riv kyrkor och bygg höghus

Bakom förslaget ligger klimatpolitiska argument som annars mest förknippas med vänsterorienterade aktörer. Timbro vill med London som förlaga göra om Stockholms innerstad ska bli en ultralåg utsläppszon.

Oklart om förslaget är lagligt

Stockholms miljöpartistiska trafikborgarråd Lars Strömgren har inga invändningar mot målsättningen men bedömer att förslaget inte är lagligt. Det råder samtidigt viss förvirring kring vad makthavarna får och inte får göra för att straffa vissa bilister och belöna andra.

Den miljözon klass 3 som var planerad att införas i centrala Stockholm vid årsskiftet har måst läggas på is. Detta efter en rad överklaganden till Länsstyrelsen från aktörer i området som bedömer att de skulle drabbas hårt i sina verksamheter om endast elbilar fick tillträde.

Bild: Stockholms stad.

Legaliteten i beslutet ska nu prövas rättsligt men när det kan ske är det för närvarande ingen som kan svara på. Den svenska byråkratins kvarnar mal långsamt och det är därför som den förment marknadsliberala tankesmedjan Timbro tagit fram ett eget förslag på hur bakåtsträvande bilister som envisas med att köra fossilt ska kunna straffbeskattas.

Tror förslaget har ”folklig förankring”

Timbros förslag är på flera sätt mer långtgående än det bordlagda om en miljözon klass 3. Det berör exempelvis inte bara de mest centrala delarna av Stockholm utan ska gälla hela innerstaden.

Pappa till rapporten är den tidigare journalisten och centerpartisten Pr Ankersjö. I en kommentar till Dagens Industri spekulerar han i att Timbros förslag till straffskatter vi trängselskattesystemet ”har bättre möjligheter att få en folklig förankring” jämfört med införandet av en miljözon klass 3.

375 kronor för att köra in i staden

Mot att den av Timbro föreslagna straffbeskattningen skulle landa väl bland Storstockholms bilister talar de nivåer det handlar om. Om man kalkerar förlagan London fullt ut skulle det kunna kosta 375 kronor per tillfälle att köra in i Stockholm med ”fel” bil.

LÄS ÄVEN: Timbros utskällda förslag: Bygg bostäder utan kök

Enligt Ankersjö bör man dock kunna lägga sig något lägre än London men vill vare sig muntligt eller i rapporten ange någon siffra. Straffskatterna har där varit effektiva. De har skrämt bort sex av tio bilister från att köra in i den brittiska huvudstaden med resultatet att kvävedioxid- och koldioxidutsläppen minskat påtagligt.

Vill se tydligare ingrepp från ”statsmakterna”

I likhet med införandet av en miljözon klass 3 är det i dagsläget oklart om det är förenligt med lagar och regler att använda trängselskatten på det här differentierade sättet. Idén är inte helt ny, det förra blågröna styret i Stadshuset försökte hos regeringen få gehör för något liknande redan 2021 men något besked fick man aldrig.

Per Ankersjö förklarar inte varför Timbro i den här frågan valt att göra avsteg från sin frihetligt marknadsliberala hållning till förmån för en mer vänsterorienterad politisk styrning, utan konstaterar bara att ”trängselskatterna och miljözonssystemet är statliga regelverk. Man kan se rapporten som en påminnelse om att statsmakterna behöver bry sig mer om de här frågorna”.

LÄS ÄVEN: Miljöpartiets siffror fel – Stockholms miljözoner blir dyrare

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.