Så mycket kostade Försvarets Tiktok-kampanj för att locka kvinnor
Montage/Faksimil

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

10,4 miljoner kronor. Så mycket har Försvarsmakten satsat på en ny reklamkampanj i sociala medier som ska locka fler unga kvinnor att göra värnplikten.

Det är i mitten av december som kampanjen lanseras på Försvarsmaktens sociala medier. Fyra stycken reklamklipp som fokuserar på en grupp tonårsflickor i gymnasieåldern.

Kampanjens slogan är ”Du har vad som krävs”, och den lyfter fram vardagssituationer ur tonåringarnas liv som visar att de har egenskaper som Försvarsmakten uppskattar.

LÄS ÄVEN: Iran – men inte Ryssland – bjöds in till Försvarsmaktens genuskurs

Kampanjen kritiseras i sociala medier.

10,4 miljoner

Försvarsmaktens kommunikationsavdelning skriver i ett osignerat mejl till Samnytt att målgruppen för kampanjen är ungdomar som är mellan 16 och 21. Det är alltså unga kvinnor och män i den åldersgruppen som får upp reklamklippen i sina sociala medier-flöden.

”Kampanjen är inte avslutad än, men kostade ca 3,4 milj SEK i reklamproduktion och ca 7 milj SEK i medieköp”, skriver kommunikationsavdelningen i sitt mejl.

Tre av videklippen finns på Försvarsmaktens Youtubesida. En fjärde video är inte publicerad där, utan finns endast som sponsrat sociala medier-material. Alla fyra reklamvideos kan ses här nedanför:

LÄS ÄVEN: SÅ mycket kostade Försvarsmaktens hen-kampanj

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mattias Albinsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.