Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
23 december 2024
kl. 10.00
0
Just nu handlar Storstockholms lokaltrafik, SL, upp tre trafikavtal inför 2026 som samtidigt utgör den hittills största utökningen av en elektrifierad bussflotta med omkring 400 nya elfordon. Men precis innan anbuden skulle vara inne ändrade man kraven vilket diskvalificerar flera av de stora tillverkarna.
Sedan tidigare hade SL en ”svart lista” över tillverkare med produktion i länder som Kina, Turkiet och Egypten. Den övergav man dock i augusti och det återstående kravet blev att tillverkningen uppfyller vissa hållbarhetskrav. Det var ett välkommet besked i branschen då 90 procent av bussbatterierna i världen tillverkas i Kina.
Den 16 december skulle anbuden vara inne men bara några veckor innan ändrade SL kraven igen – nu omfattas även battericellerna av samma krav på dokumentation som tillverkningen av batterierna.
LÄS ÄVEN: Kinesiska elbussar som går på diesel kan utgöra säkerhetsrisk
De plötsligt skärpta kraven väcker irritation. Enligt Joakim Kenndal, presschef på Volvo Buses, är det helt orimligt att man ska kunna leva upp till de nya kraven med en så kort tidsram.
– Varken vi eller andra busstillverkare har den revisionen i dag. Vad vi jobbar på nu är att kunna ha det på plats om några månader, när tilldelningen sker. Vår tolkning är att det bör kunna räcka, säger han till Mitt i.
En branschrepresentant som vill vara anonym uppger att det inte finns några garantier att busstillverkarna kommer att uppfylla kraven och att det är trafikoperatörerna som får ta hela risken. Man tycker också att det är konstigt att SL stoppar ledande busstillverkare som godkänns i övriga Europa.
Enligt källan finns det bara en tillverkare som i dagsläget lever upp till SL:s krav och den kommer inte kunna leverera alla busstyperna som krävs i upphandlingen.
I somras presenterade konsultföretaget EY en rapport som tagits fram på uppdrag av Bussbranschens forsknings- och utvecklingsorganisation (BR) där man varnade för en målkonflikt vid elektrifieringen av busstrafiken:
”Å ena sidan ökar behovet av elbussar för att Sverige och EU ska nå målet att alla stadsbussar från 2035 ska vara utsläppsfria. Å andra sidan ställer upphandlarna av busstrafiken allt hårdare krav när det gäller social hållbarhet vid upphandlingar. Men många länder där elbussar och batterier tillverkas är högriskländer. I praktiken kan bussföretag tvingas att låta bli att köpa bussar från dessa länder. Det kan leda till prisökningar på elbussar på 40 procent, samtidigt som batteriproduktionen inte räcker till”, slogs fast i rapporten.
– Från Sveriges Bussföretags sida menar vi att det är orimligt med svenska lokala krav på frågor som berör hela den internationella fordonsindustrin, kommenterade Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.
LÄS ÄVEN: Klimatbluffen: Elbussar laddas med dieselaggregat
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann