Gröna omställningen: Svårt och dyrt att anlägga vägar med eldrivna maskiner
Bild: Statens vegvesen.

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Att anlägga och underhålla vägar med eldrivna maskiner visar sig både dyrt och behäftat med en lång rad problem. Ett statligt väganläggningsprojekt med endast ”grön” teknik blev inte den reklam för fossilfritt som man hoppats på, utan har i stället tydliggjort hur ofullgången och kantad med barnsjukdomar elektrifieringen av arbetsmaskiner är.

I januari inledde Statens vegvesen i Norge, omgivet av pukor och trumpeter, ett pilotprojekt där vägar skulle anläggas med en helt och hållet eldriven maskinpark. Platsen för projektet var Gran centrum på Hadeland och fick stöd från Samferdselsdepartementet. Det omskrevs med grön stolthet som Norges första “Miljögata”.

LÄS ÄVEN: Eldrivna plogmaskiner bakom snökaos

I reklamen framhöll projektets ledare Mathilde Christensen från Hafslund och byggledaren Håvard Vaaje från Statens vegvesen att projektet skonat atmosfären från 290 ton koldioxid. Det motsvarar utsläppen från cirka 150 personbilar under ett år, en tämligen blygsam siffra.

Dyrare och mer tidsödande

Desto större har problemen varit med att genomföra vägbygget. Projektledare Jøran Jørgensen på Anlegg Øst Entreprenør erkänner att arbetet blivit både dyrare och tagit längre tid än om man tillåtits använda traditionella dieseldrivna maskiner.

LÄS ÄVEN: Fiasko för klimatpremie till eldrivna arbetsfordon

De nya eldrivna arbetsmaskinerna är dyrare att köpa in och de måste laddas en eller flera gånger varje dag, en tid då allt arbete får stå stilla. Eldriften har dessutom visat sig behäftad med tekniska problem av olika slag som medfört ytterligare förseningar.

Eldrivna grävmaskinen Cat 323F Z-line kostar 6 miljoner i inköp. Bild: PON Equipment.

Hoppas på bättre lycka nästa gång

I en kommentar medger Jørgensen att arbetet med pilotprojektet ”varit krävande och ”inneburit en brant inlärningskurva”. Han hoppa dock att de dyrköpta erfarenheterna ska vara till nytta i framtida ”utsläppsfria” projekt. Bland annat har man insett att man måste ta höjd för högre kostnader i sina anbudsförfaranden än vad man tidigare trott.

LÄS ÄVEN: Scanias storsatsning på ellastbilar en flopp

På Statens vegvesen säger man sig inte vara förvånad över det man kallar för ”utmaningar” och erkänner att tekniken för utsläppsfria anläggningsmaskiner är omogen, att det råder brist på såväl tillgång till sådana maskiner som på vägarbetare som har kompetensen att använda dem. Man vidgår också att de eldrivna maskinerna är oftare drabbas av fel och driftstopp jämfört med fossildrivna dito.

Trots det håller Statens vegvesen fast vid målet att endast ”utsläppsfria” maskiner ska få användas i alla nya byggprojekt redan från 2028, det vill säga om knappt fyra år. Man hoppas, i kontrast till de erfarenheter man hittills gjort, att kostnaderna ska bli lägre maskinerna fungera bättre nästa gång.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.