Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
13 december 2024
kl. 13.11
0
I september röstade kommunfullmäktige i Luleå bifall till en motion som ämnade att verka för att lagen om anmälningsplikten rörande illegala invandrare skulle upphävas. Sverigedemokraterna röstade mot detta och förklarade att ett sådant beslut går utanför den kommunala kompetensen och förmodligen är olagligt. Idag ger förvaltningsrätten SD rätt.
Den 23 september 2024 behandlade Kommunfullmäktige i Luleå kommun en motion från Socialistiskt Alternativ om motstånd mot anmälningspliktslagen. I motionen föreslår de genom punkt 1 att kommunfullmäktige beslutar att Luleå kommun i första hand verkar för att lagen om anmälningsplikt för offentligt anställda inte ska bli verklighet; i andra hand för att den ska upphävas. Kommunfullmäktige beslutade att bifalla punkt 1 i motionen samt att punkterna 2 – 4 i motionen får anses besvarade.
Detta reagerade SD i Luleå mot och bad förvaltningsrätten att genomföra en laglighetsprövning på motionen. I överklagandet, som lämnades in av SD Luleås ordförande Joas Funck och vice ordförande Dexter Krokstedt, skriver de följande:
Av 1 kap. 4 samt 7 §§ regeringsformen följer att riksdagen har exklusiv kompetens att stifta lag samtidigt som regeringen styr riket. Den grundläggande kommunala kompetensen regleras i 2 kap. 1 § KL och i 2 kap. 2 § KL stadgas att kommunen inte får ha hand om sådana angelägenheter som enbart staten eller någon annan ska ta hand om. Kommunen är således ålagd med ett förbud att agera på de områden där staten har exklusiv kompetens. Regeringsformen föreskriver tydligt att riksdagen har exklusiv kompetens vad avser antagande och upphävande av lag. Det ankommer alltså inte på en kommun att bedriva egna opinionskampanjer för att påverka beslut som riksdagen har exklusiv behörighet att fatta. Det överklagade beslutet innebär att Luleå kommun i första hand ska verka för att en lag inte ska bli verklighet och i andra hand för att sagda lag ska upphävas, något som enligt regeringsformen enbart ankommer på riksdagen och i viss mån regeringen. Det överklagade beslutet ska upphävas då beslutet inte rör en angelägenhet för kommunen.
Av 1 kap. 4 samt 7 §§ regeringsformen följer att riksdagen har exklusiv kompetens att stifta lag samtidigt som regeringen styr riket. Den grundläggande kommunala kompetensen regleras i 2 kap. 1 § KL och i 2 kap. 2 § KL stadgas att kommunen inte får ha hand om sådana angelägenheter som enbart staten eller någon annan ska ta hand om.
Kommunen är således ålagd med ett förbud att agera på de områden där staten har exklusiv kompetens. Regeringsformen föreskriver tydligt att riksdagen har exklusiv kompetens vad avser antagande och upphävande av lag. Det ankommer alltså inte på en kommun att bedriva egna opinionskampanjer för att påverka beslut som riksdagen har exklusiv behörighet att fatta.
Det överklagade beslutet innebär att Luleå kommun i första hand ska verka för att en lag inte ska bli verklighet och i andra hand för att sagda lag ska upphävas, något som enligt regeringsformen enbart ankommer på riksdagen och i viss mån regeringen. Det överklagade beslutet ska upphävas då beslutet inte rör en angelägenhet för kommunen.
Luleå kommun menade att ”med hänsyn till att lagen inte är antagen så är det förstahandsyrkandet i motionen som är aktuellt” och menade att det ligger inom den ”kommunala kompetensen” att ”lämna synpunkter på kommande lagförslag”.
Men förvaltningsrätten tycker annorlunda. De skriver:
Kommunen anser att fullmäktige enbart beslutat att verka för att lagen inte ska bli verklighet. Förvaltningsrätten kan dock konstatera att kommunfullmäktiges beslut enligt sin ordalydelse går längre än så, till en vilja att verka för att en potentiell lag ska upphävas. Det aktuella lagförslaget är inom migrationsområdet, där riksdagen har exklusiv kompetens att stifta lagar. Oaktat att lagförslaget och en eventuellt kommande lag kan påverka kommunens olika verksamheter och kommunanställda är migrationsområdet framför allt en statlig angelägenhet. [..]I detta fall har dock kommunfullmäktige på ett mer aktivt sätt tagit ställning för viss uppfattning i en migrationsfråga, vilket utgör en statlig angelägenhet, och ska till och med verka för att en kommande lag upphävs. Beslutet är därmed inte en sådan angelägenhet av allmänt intresse som kommunen ensam får engagera sig i.[..]Överklagandet ska därmed bifallas och det överklagade beslutet ska upphävas.
Kommunen anser att fullmäktige enbart beslutat att verka för att lagen inte ska bli verklighet. Förvaltningsrätten kan dock konstatera att kommunfullmäktiges beslut enligt sin ordalydelse går längre än så, till en vilja att verka för att en potentiell lag ska upphävas.
Det aktuella lagförslaget är inom migrationsområdet, där riksdagen har exklusiv kompetens att stifta lagar. Oaktat att lagförslaget och en eventuellt kommande lag kan påverka kommunens olika verksamheter och kommunanställda är migrationsområdet framför allt en statlig angelägenhet. [..]I detta fall har dock kommunfullmäktige på ett mer aktivt sätt tagit ställning för viss uppfattning i en migrationsfråga, vilket utgör en statlig angelägenhet, och ska till och med verka för att en kommande lag upphävs. Beslutet är därmed inte en sådan angelägenhet av allmänt intresse som kommunen ensam får engagera sig i.[..]Överklagandet ska därmed bifallas och det överklagade beslutet ska upphävas.
Dexter Krokstedt, gruppledare för SD i kommunen, kommenterar domen för Samnytt.
– Det är helt uppenbart ett försök från Socialdemokraterna att obstruera regeringens politik. Även när jag förklarade för dem att deras agerande strider mot kommunallagen så fortsatte de, förklarar Krokstedt. Det är ytterst anmärkningsvärt.
Han oroas även för vad det kan få för konsekvenser för kommunen.
– Man måste även fråga sig vad det skickar för signaler till illegala invandrare rörande Luleå kommun; ska vi vara en fristad för invandrare som bryter mot lagen? Fenomenet där Socialdemokraterna försöker obstruera på detta sett har vi sett ända sedan Tidö-regeringen tillträdde.
Han tror också att Luleås invånare inte vill ha det kaos som andra kommuner fått med stor invandring.
– Jag tror folk är oroliga över att vi skickar dessa signaler att illegala kan bosätta sig i Luleå. Det blir en pull-faktor. Jag är övertygad att Luleå-borna inte vill se migrationskaos i den egna kommunen.
Som Samnytt tidigare rapporterat om kommer flera yrkesgrupper undantas från anmälningsplikt rörande illegala invandrare men SD:s analys är kompromissen ändå kommer generera betydande resultat.
LÄS ÄVEN: Ekeroth: “Informationsplikten en framgång – trots kompromissen”
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann