Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Plus
5 december 2024
kl. 12.14
0
Nätjättarna måste göra mer för att få bort ”icke-autentiskt innehåll” från sina plattformar. Det skriver de båda Nato-knutna kommunikatörerna Johannes Lindgren och Max Arhippainen i en debattartikel i Dagens nyheter.
De båda Nato-medarbetarna arbetar på Natos kunskapscentrum för strategisk kommunikation i Riga (StratCom COE). Johannes Lindgren som Sveriges representant och Max Arhippainen som Finlands dito.
Centret arbetar inte minst med att utforma politik och doktriner för militäralliansens mer civilt inriktade pr-avdelning.
Det är i denna roll som Lindgren och Arhippainen nu reagerar på att nätjättarna inte tillräckligt snabbt och effektivt tar bort vad de menar är ”icke-autentiskt innehåll” från sina plattformar.
De hävdar bland annat att budskap i sociala medier manipulerades med hjälp av botkonton inför det amerikanska presidentvalet, så att de ”förstärkte budskap från Trumpanhängare och bemötte negativ kritik mot Elon Musk”.
De båda Nato-profilerna undviker att uttalat dra slutsatsen att Trump fuskades fram till makten med hjälp av sociala medier, även om det antyds.
”Regeringsskiftet i USA innebär med stor sannolikhet att arbetet med att upprätthålla integritet i informationsmiljön inte kommer att öka – snarare tvärtom”, skriver Lindgren och Arhippainen.
Johannes Lindgren har tidigare haft en kortare karriär på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt Myndigheten för psykologiskt försvar. Max Arhippainen har istället en bakgrund som kommunikationschef på Finlands försvarsdepartement och senare presschef för landets försvarsmakt.
Arhippainen har tidigare varit medförfattare till en rapport som kritiserar att ”fientliga budskap om Nato” sprids i sociala medier.
De båda Nato-kommunikatörerna skriver att de själva under sensommaren spred falskt material i sociala medier. Enligt en rapport de publicerat var det ett ”experiment” för att ”testa sociala medier-företagens förmåga att identifiera och ta bort manipulation”.
Trots det tydliga ogillandet av Donald Trump och Elon Musk, så medger Lindgren och Arhippainen i rapporten att Musks plattform X, tidigare känd som Twitter, är bäst på att agera mot ”sociala medier-manipulation”.
X tar enligt Lindgren och Arhippainen bort falskt innehåll både snabbare och i större utsträckning än konkurrenterna. På andra plats hamnar Facebook och på tredje plats Youtube.
I botten återfinns istället Facebooks systerplattform Instagram, kinesiska Tiktok och ryska VKontakte. De tre plattformarna är allra sämst på att agera mot ”icke-autentiskt innehåll”, menar de båda Nato-profilerna.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann