Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
4 december 2024
kl. 12.51
0
Svenska elever presterar i snitt något bättre i matematik och naturkunskap i den globala kunskapsmätningen Timss. Men bakom den högre snittsiffran döljer sig stora kunskapsklyftor där svenska och socialt icke utsatta elever presterar allt bättre medan Invandrade och socialt utsatta elever presterar allt sämre.
Framför allt är det i matematik som elever i den svenska skolan på papperet blivit bättre. Och av könen är det pojkarna som står för den största resultatökningen, vilket går emot en långvarig trend där flickorna successivt dragit ifrån pojkarna kunskapsmässigt.
Varför pojkarna börjar komma igen har kunskapsforskarna i skrivande stund inget svar på. Årets återhämtning innebär att Sverige, åtminstone för tillfället, inte ligger under, utan på eller strax över, snittet i EU- och OECD-länderna beträffande kunskaper i matematik och naturorienterande ämnen, så som varit fallet under relativt lång tid.
Den globala kunskapsmätningen Timss görs var fjärde år med kunskapsmätningar hos elever i grundskolans årskurs fyra och åtta. Årets mätning sticker ut på två sätt: dels genom att snittsiffrorna är något bättre än i tidigare mätningar, men dels också genom att kunskapsklyftorna mellan olika elevkategorier ökar.
LÄS ÄVEN: Skolforskare: Invandringen drar ned PISA-resultaten
De som drar det tunga lasset för att få upp snittsiffran är svenska elever och elever från hem med socialt ordnade förhållanden. Snittsiffran skulle kunnat vara ännu högre om den inte i större utsträckning än tidigare drogs ned av invandrade elever och elever från socialt utsatta hem.
I undersökningen separeras demografisk tillhörighet från social tillhörighet. I hög grad finns dock en korrelation mellan de två, där relativt få svenska elever klassas som socialt utsatta medan relativt många invandrarelever, i synnerhet de med utomvästlig bakgrund, kvalar in som socialt utsatta.
I ett inslag i stats-TV påtalar Anna Castberg, chef för Skolverkets analysavdelning, att det fortsatt ökande kunskapsgapet är ”oroande”.
– Det är allvarligt att vi har så stora skillnader. Mer behöver göras för att de med lite sämre förutsättningar presterar väl, säger hon, utan att precisera eller få frågor från SVT om vilka de svagpresterande grupperna är.
LÄS ÄVEN: Sverige fuskade till sig högt PISA-resultat – plockade bort lågpresterande invandrarelever
Den som vill veta mer om detta än vad statstelevisionen väljer att berätta, kan läsa sidorna 54-58 i rapporten som finns att hämta som pdf HÄR.
Östasiatiska länder med homogen demografi såsom Singapore, Taiwan och Sydkorea, fortsätter att toppa listan globalt med de högsta prestationerna och kunskapsnivåerna.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann