Öppna spärrar på tunnelbanestation ska göra kollektivtrafiken mer ’trevlig’
AleWi, CC BY-SA 4.0

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Sist man provade på något liknande slutade det med fiasko och ett inkomstbortfall på flera miljoner. I mitten av december är det dags igen då spärrarna på Näckrosens tunnelbanestation i Solna öppnas.

Den 16 december tas båda spärrlinjerna bort på tunnelbanestationen. Pilotprojektet kommer pågå under 2025 och sägs syfta till att undersöka vilka effekter en spärrfri tunnelbana har på personers reseupplevelser och påverkan på intäkter.

– Det här är ett försök att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig och trevlig. Vi är inspirerade av bland annat Berlin och Oslo, deras tunnelbanesystem är helt spärrfria och rankas ofta högt. Jag tror att Stockholm kan lära mycket från det, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).

LÄS ÄVEN: Här är tunnelbanevagnen “Muhammed”

Näckrosen har omkring 6 400 resande per dag och spärrarna ersätts av betalstolpar i biljetthallen där resenärerna ska blippa sin biljett. Stationen kommer att vara bemannad så länge som projektet pågår och biljettkontroller utlovas.

– Vi vet att många resenärer ogillar spärrarna. I rusningstrafik kan de orsaka trängsel och vissa resenärer är oroliga för att bli klämda. Särskilt om man reser med barnvagn, rullstol eller större väskor kan spärrarna bli ett stressmoment. Att öppna spärrarna blir ett sätt att bokstavligen riva hinder för att resa med kollektivtrafiken, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).

Anton Fendert (MP). Foto: Mälardalsrådet

Facket ser risker

Då pilotprojektet blev känt i höstas begärde facket en riskanalys av arbetsgivaren MTR.

– Det handlar mest om säkerheten och tryggheten för vår personal, säger Seko tunnelbanans Jannis Konstantis.

Konstantis ser risker med att påverkade personer lättare kan ta sig ned på perrongen, att folk bär med sig saker som inte ska vara i tunnelbanan och att stora samlingar ungdomar kan passera fritt.

2004 försökte man med ett liknande projekt vid Slussen. Det slutade med ett fiasko som kostade drygt sex miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Här är Sverigedemokraternas nya tunnelbanereklam

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.