Den gröna omställningen haltar alltmer – stora projekt pausas
Sgtred, CC BY-SA 3.0 / Davagh, CC0

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Efterfrågan på elbilar störtdyker och stora biltillverkare får skrota sina planer på att gå över till 100 procent elektriskt inom några år. Samtidigt döms vindkraften ut som omöjligt att tjäna pengar på och Northvolt går på knäna. Nu är det LKAB som sätter Hybrit på paus och Vattenfall flaggar för att man kan komma att pausa ännu ett vindkraftprojekt.

I november 2020 avisade LKAB ut den största förändringen i gruvbolagets historia där järnsvamp framställd med grön vätgas på sikt skulle ersätta järnmalmspellets. 2022 hette det att bolagets hela produktion skulle utgöras av järnsvamp senast till 2050.

LÄS ÄVEN: Forskare: Fossilfritt stål garanterad förlustaffär

Nu är det nya planer som gäller och enligt LKAB:s vd Jan Moström ”ombalanserar” man. Han hänvisar till andra mineraltillgångar än för fem år sedan och begränsningar i infrastrukturen.

Detta innebär att planerna på att stegvis börja tillverka järnsvamp i Kiruna skjuts upp till 2040-talet.

Vattenfall

Även hos Vattenfall går det trögt. Tidigare i år aviserade man att vindkraftsprojektet Kriegers Flak pausas och nu kan även projektet Kattegatt Syd behöva läggas på is.

Pixabay

Ett av skälen till att pausa Kriegers Flak ska vara kostnaden för att att ansluta vindkraftsparken till stamnätet, vilket regeringen anser att Vattenfall och inte staten ska stå för.

LÄS ÄVEN: Tunga experter dömer ut vindkraft som garanterad förlustaffär

– Det finns absolut en risk att vi kommer till samma slutsats. Men vi gör vad vi kan för att se hur vi kan få ned kostnaderna i projektet. Vi pratar med våra leverantörer och de som kan tänkas köpa elen därifrån också, säger vd Anna Borg till Dagens industri.

Byter tillbaka till bensin

I veckan rapporterade Samnytt om Tyskland där den nedlagda kärnkraften orsakat stor skada på industrin och ekonomin. Även där har man haft för bråttom, bland annat med att påtvinga folket elbilar.

Data från Tysklands största bilförsäkringsbolag visar att en av tre elbilsägare bytte tillbaka till bensin- eller dieselbil i år.

Andelen bensinbilsägare som under 2024 gått över till elektriskt ligger på 3,6 procent. Bara 18 procent uppger att de skulle överväga en elbil vid sitt nästa bilköp.

LÄS ÄVEN: Bilister inte nöjda med elfordon – byter tillbaka till bensin

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.