Hud i reklam var för vit – fälls: ”Rasistiskt”
Pixabay

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

I en annons på kosmetikkedjan Kicks hemsida fanns två bilder på en kvinnas ansikte, en så kallad före- och en efterbild. På den första bilden ska kvinnans hudfärg ha varit mörkare, och på den andra ljusare med texten ”min hy har aldrig varit finare”. Nu fälls annonsen av Reklamombudsmannen som menar att den är diskriminerande.

Det är en annons om en kunds hudvårdsvanor som upprör. Annonsen hade rubriken ”Före & Efter: Livs nya hudhälsa” och handlade om hyperpigmenteringar som behandlades.

Pigmenteringarna ha blivit mycket bättre, ”men det som fakt­iskt har blivit ännu viktigare är grunden”. Enligt kvinnan hade hennes hy ”aldrig varit finare än idag”, något som ska ha uppnåtts med olika hudvårdsprodukter och hennes hudvårdsrutin.

LÄS ÄVEN: OKQ8:s nya AI-reklam kritiseras för att ha för många vita: “White-as-fuck-people”

Sammanlagt tre personer har anmält annonsen till Reklamombudsmannen. Det man är upprörd över är att reklamens budskap påstås göra gällande att ljusare hud är finare och mer eftersträvansvärt.

”Det är rasistiskt och helt oacceptabelt av annonsören att förmedla det budskapet”, skriver en av personerna.

En annan anmälare anser att annonsen liknar reklam som förekommer i länder i exempelvis Asien där man anser att ljusare hy är finare än mörk.

Ny bildpolicy

Från Kicks menar man att kundens upplevelse har använts som ett illustrerande exempel för att demonstrera effekten av produkterna, och att efterbilderna är ljusare på grund av att de tagits vid ett annat tillfälle under andra förhållanden.

Företaget försäkrar att man aldrig haft som intention att framställa ljusare hy som ideal och man hävdar att man ser det som viktigt att motverka objektifiering samt att säkra representation.

Foto: Pixabay

För att undvika att det sker igen har man antagit en ny bildpolicy och strävar efter att vara helt fria från retuscherat innehåll.

RO: Diskriminerande

Trots Kicks uttalande anser Reklamombudsmannens Opinionsnämnd att kombinationen av bilderna och texten ger intrycket av att en ljusare hudton är bättre och mer efter­strävansvärd. Därför menar man att reklamen är diskriminerande i fråga om etnisk härkomst och strider därmed mot artikel 2 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

LÄS ÄVEN: SVT slår larm: “För mycket vita män i media”

Beslutet var enhälligt.

Forskare: För många vita i reklam

På torsdagen rapporterade Samnytt om en grupp svenska forskare som kommit fram till att det är för många vita i svensk turistreklam.

– Är reklamens syfte att profilera en vandringsled för utländska turister är det oftast en vit kärnfamilj som visas upp, medan reklam för utbildning ofta har asiatiska personer på bild, säger Sayaka Osanami Törngren, docent i internationell migration och etniska relationer vid Malmö universitet, till forskning.se.

LÄS ÄVEN: Forskare: För många vita i reklam

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.