Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
17 oktober 2024
kl. 07.00
0
Trots att reklamfilmerna numera ofta har oproportionerligt många svarta finns det dom som fortfarande anser att det är för många vita i reklamen. I ett projekt där bland annat Malmö universitet ingår är domen att turistreklam är full av stereotyper.
Det är forskare vid Malmö, Göteborgs, Lunds och Karlstads universitet samt Högskolan i Väst som slår larm om den påstått bristande mångfalden i turistreklam och man kräver att fler än i dag ska kunna känna sig välkomna som turister.
I ett gemensam projekt har man bland annat tittat på reklam för svenska turistmål och där hävdas att representationen av människor ofta är stereotyp – alltså för många vita. Detta menar man bäddar inte för inkludering.
LÄS ÄVEN: SVT-program anklagas för att ha för många svenskar
Enligt forskarna är det mest vita som syns i reklamen och vissa grupper påstås bli mer eller mindre osynliggjorda. Migranter från Mellanöstern sägs vara en grupp som sällan syns i reklam för svenska turistmål trots att de numera utgör en betydande andel av befolkningen.
– Är reklamens syfte att profilera en vandringsled för utländska turister är det oftast en vit kärnfamilj som visas upp, medan reklam för utbildning ofta har asiatiska personer på bild, säger Sayaka Osanami Törngren, docent i internationell migration och etniska relationer vid Malmö universitet, till forskning.se.
Sayaka Osanami Törngren lyfter fram ökända Möllvångstorget i Malmö som en plats där inte tillräckligt många migranter från Mellanöstern finns representerade i reklamen.
– Den stora majoriteten av dem som har invandrarbakgrund i Malmö har bakgrund i Mellanöstern. Men när man gör reklam för Möllevångstorget som en mångkulturell plats – då syns inte de personerna. Kanske att man ser någon enstaka person som säljer frukt, men inte mycket mer. Det är mest vita människor som syns, säger hon.
Enligt Osanami Törngren är mångfald i reklam bra förutsatt att den speglar den faktiska mångfalden i miljön.
Våren 2023 lyfte SVT fram en kartläggning utförd av den identitära organisationen Mediekompaniet som kontrollerat vilka hudfärger människor som syns i media har. Enligt det upprättade rasregistret dominerar vita personer. De hävdas dessutom oftast vara män.
Lita Nazar, marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet, beklagade sig över att “medelålders vita män får synas mest” i svenska medier, något hon ser som ett symptom på en obalanserad representation.
Hon menade att detta inte bara är ojämlikt utan också skadligt för den demokratiska dialogen och mediernas förmåga att attrahera en bred publik.
LÄS ÄVEN: SVT slår larm: “För mycket vita män i media”
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann