Försäkringsbolag i bråk om miljontals kronor efter elbilsbrand
Foton från brandutredningen

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Sommaren 2023 började en elbil brinna i ett garage i en radhuslänga. Branden spreds till tre radhus och enligt en utredning var orsaken troligen ett fel i bilens 12-voltssystem. Nu stämmer Länsförsäkringar bilägarens försäkringsbolag med krav om skadestånd på miljontals kronor.

Det var i juni i fjol som elbilen, en Volkswagen ID.5 från 2022 med endast 360 mil, började brinna. En omfattande utredning utfördes av både Volkswagen och försäkringsbolagen och slutsatsen blev att den mest sannolika förklaringen var att ett fel i anslutning till bilens 12-voltssystem orsakat branden.

LÄS ÄVEN: Fartygsbrand tros ha startat i elbil

Två av de nedbrunna radhusen i Vällingby var försäkrade hos Länsförsäkringar och bilen hos If, och nu kräver Länsförsäkringar så kallad regressersättning från If. If vägrar dock att betala och nu stäms bolaget av Länsförsäkringar på flera miljoner kronor i trafikskadeersättning. Då renoveringarna fortfarande pågår är den exakta summan oklar i dagsläget.

Hänvisar till EU-dom

I stämningsansökan, som Sak & Liv tagit del av, hänvisar Länsförsäkringar till en dom i EU-domstolen 2019 och att elbilen ska anses ha varit i trafik när branden uppstod.

”Utifrån de brandtekniska utredningar som vidtagits är det klarlagt att branden startat i fordonet. LF Stockholm gör vidare gällande att fordonet, i enlighet med praxis från EU-domstolen, ska anses ha varit i trafik vid skadetillfället”, skriver man.

Volkswagen ID.5 Foto: Calreyn88, CC BY-SA 4.0

Brandfarliga batterier

Även om det inte var just batteriet som branden tycks ha startat i denna gång innebär den ökade mängden laddbara produktet också en ökad fara för bränder. Enligt en sammanställning av Elsäkerhetsverket är laddbara produkter orsaken till mer än var tionde elrelaterad brand i bostad.

– Här har vi ett framtida jätteproblem om man inte blir tydligare med att informera om hur du ska göra, säger Carl-Ian Bissmark, enhetschef på räddningstjänsten i Storgöteborg, till statstelevisionen.

Han avråder från laddning på kvällar, nätter eller när man inte kan bevaka batteriet.

LÄS ÄVEN: Elfordon fattade eld – flera skadade i flerfamiljshus

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.