Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
4 oktober 2024
kl. 09.00
0
Enligt en färsk rapport måste de svenska skattebetalarna slanta upp drygt 110 miljarder kronor i investeringar i infrastruktur. Som nybliven Nato-medlem krävs detta för att nå upp till den nivå som militäralliansen kräver.
Det är konsultföretaget WSP som på uppdrag av Stockholms Handelskammare tagit fram rapporten på vad vi i Sverige måste göra för att inte få bannor från Nato. Prislappen på över 110 miljarder skattekronor är hög, men i rapporten försvaras investeringarna med att de också kan få vissa positiva samhällsekonomiska effekter.
Var de pengarna ska tas är det emellertid ingen som idag vet eller tänkte på innan medlemsavtalet med Nato undertecknades. Enligt Stockholms handelskammare finns inget utrymme för sådana satsningar inom ramen för budgeten på 1 200 miljarder kronor i regeringens kommande infrastrukturproposition.
LÄS MER: Sveriges infrastruktur för undermålig för Nato
De alternativ som står till buds är att höja skatten eller att dra ned på annan offentligfinansierad verksamhet såsom skola, vård och omsorg. Problemet är emellertid att det inte finns någon redundans här, tvärtom är det sektorer som skulle behöva ekonomiska förstärkningar.
– Det finns inget utrymme för nya satsningar, säger Carl Bergkvist på Handelskammaren i en kommentar till TV4.
Försvarsberedningen har tillsammans med säkerhetspolitiska experter pekat ut ett antal specifika sträckor på transportområdet som måste förstärkas för att Sverige ska accepteras som integrerat i Natos militära planering.
Konkret handlar det om att rusta upp väg- och järnvägsförbindelserna mellan Stockholm och Oslo till en kostnad för skattebetalarna på runt 57 miljarder kronor. Därutöver behöver Inlandsbanan mellan Kristinehamn och Gällivare elektrifieras med en prislapp på mer än 31 miljarder kronor.
Malmbanan, mellan Luleå och Narvik måste också få en ansiktslyftning för närmare 7 miljarder skattekronor. E22 mellan Malmö och Norrköping behöver få en högre standard liksom både väg- och järnväg mellan Trondheim och Sundsvall.
Det binder upp hur skattebetalarnas pengar ska användas och minskar i motsvarande grad regeringens och riksdagens beslutsmöjligheter på området. De som välkomnar satsningen menar dock att det är eftersatta projekt som ändå borde ha kommit igång.
Man framhåller också att projekten medan de pågår skapar arbetstillfällen och när de är klara innebär en vinst för hela det svenska samhället.
– Det skulle vara en vinstaffär för samhället att gå fram med många av de Natoinvesteringar som nu krävs. Det handlar om allt från kortare restider till lägre utsläpp och högre trafiksäkerhet, hävdar Carl Bergkvist.
LÄS ÄVEN: Sverige kan styckas upp i nya Nato-planen
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann