Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Plus
16 augusti 2024
kl. 17.06
0
Många företag vill i sin marknadsföring surfa på den gröna klimatvågen, vare sig man i verkligheten är klimatsmart eller inte. Statliga Vattenfall är inget undantag. Men efter ett myndighetsbeslut tvingas man nu sluta med sin ”vilseledande” reklam.
Sedan 2017 har Vattenfall marknadsfört sig som företaget för ”ett fossilfritt liv inom en generation”. Någon täckning för det påståendet har man emellertid inte. Och nu har en myndighet, ACM, i Nederländerna stoppat reklamen med hänvisning till att den är ”potentiellt vilseledande” och för kunderna bakom ljuset.
Vattenfalls ledning är inte glada åt beslutet och menar att det inte är så noga med att det man säger i reklamen stämmer. Man tycker att man är petiga på den nederländska myndigheten.
– ACM har en mycket strikt syn, säger en företrädare för Vattenfall i Sverige i en kommentar till Affärsvärlden.
ACM står emellertid fast vid beslutet och myndighetens konsumentdirektör Edwin van Houten motiverar beslutet så här:
– Det är bra om företag sätter upp ambitiösa mål när det gäller hållbarhet. I det ögonblick de använder sina ambitioner i kommunikationen med sina kunder, måste de vara konkreta och tydliga. Först då kan konsumenterna inkludera företagens hållbarhetsinsatser i sina val.
Vattenfalls filial i Nederländerna har nu krupit till korset och, om än motvilligt, accepterat myndighetsbeslutet. Man skrotar nu all reklam som innehåller det vilseledande budskapet.
Den nederländska filialens försäljningschef, Cindy Kroon, tycker dock inte att man varit vilseledande gentemot kunderna.
– Vi är övertygade om att vår slogan tydligt uttrycker vår ambition, säger hon.
I Vattenfalls nya reklam ska det hädanefter i stället stå: “Working for fossil freedom” – arbetar för fossilfrihet.
Energijättens pressekreteraren Magnus Kryssare vill inte heller medge att man agerat bedrägligt i sin marknadsföring. Tvärtom menar han att bytet av slogan beror på att Vattenfalls mål kommer att uppnås snabbare än inom en generation.
Huruvida man kommer att köra vidare med sina gamla slogan i andra länder är i skrivande stund oklart.
Förra året fick Vattenfall pris av reklambranschen för samma marknadsföring. Det viktiga för prisutdelarna, , var inte huruvida det som sades i reklamen var sant eller inte, utan hur väl företaget hade lyckats med att förändra bilden av sig själva hos allmänheten med sin påverkanskampanj.
I den variant av reklamen som branschen gillade mest använde Vattenfall en mörkhyad kvinna med blått hår, ilsket grinande tänder av stål och matchande klor.
LÄS ÄVEN: MP-toppen erkänner: Vi ”bytte ut” Vattenfalls styrelse för att kunna avveckla kärnkraften
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann