Cyklister vill inte beblanda sig med bilister – får egen bro för en miljard
Bild: Göteborgs stad / road.cc.

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Cyklister i Göteborg vill inte använda samma bro som bilisterna för att ta sig över Göta älv. De får nu gehör för kravet på en egen bro. Notan för skattebetalarna landar på nära en miljard kronor.

Det är trendigt att cykla som en del av en grön och klimatsmart image. Ingår gör också att man ska hysa fientlighet mot bilar och bilister.

I Göteborg vill cyklisterna därför inte längre dela bro med bilarna för att ta sig över Göta älv. Efter separatistiska påtryckningar har man fått igenom en egen cykelbro som ska gå parallellt med den befintliga bron men samtidigt på sådant avstånd att man slipper plågas av motorljud och avgaser.

Tanken är att bron ska löpa mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj. Det ska enligt planen vara tillåtet för fotgängare att använda bron, om de håller sig utmed sidorna.

LÄS ÄVEN: Ny rödgrön attack mot bilismen i Stockholm med ’cykelgata’

Kan störa sjöfarten

Stadsbyggnadsförvaltningen skissar nu tillsammans med andra aktörer på hur bron ska se ut. Generöst ska också den vanliga göteborgaren få tillfälle att tycka till om utformningen.

Mot cyklisternas önskemål står sjöfartens intressen som eventuellt kan komma att krocka. Den planerade seglingshöjden blir endast 5,5 meter. Detta jämfört med den gamla bron som har 12 meters frigång.

LÄS ÄVEN: Hundratals parkeringsplatser försvinner när ny cykelbana anläggs

Kostnad: en miljard skattekronor

Billigt blir det inte att ge cyklisterna en egen bro. Enligt Stadsbyggnadsförvaltningens projektledare Marie Rörstad kommer notan att landa på uppemot en miljard skattekronor.

Erfarenhetsmässigt brukar budgeten för projekt av det här slaget dock spräckas. Slutsumman kan därför komma att bli väsentligt högre. Om inga förseningar uppstår – vilket inte heller är ovanligt – ska bron stå klar 2030.

Till dess får Göteborgs cyklister bita ihop och samsas med stadens bilister.

LÄS ÄVEN: Rödgrönt förbud mot bensin- och dieselbilar i Göteborg

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.