Vill ta bort betyget F – ska gynna svagpresterande
Pixabay

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Det måste bli enklare att komma in på yrkesgymnasiet och ett alternativ är att skrota F-betyget. Det är slutsatsen från Produktivitetskommissionen som finansminister Elisabeth Svantesson (M) tillsatte med syfte att se över hur man kan åtgärda att 15 procent av eleverna i årskurs nio aldrig når upp till behörighet.

Det är i et nytt delbetänkande som kommissionen ger förslag för skolan:

Fler elever som i dag stängs ute från de gymnasiala yrkesprogrammen måste få en chans att utbilda sig och bidra, till exempel genom att den hårda godkändgränsen avskaffas eller att behörighetskraven sänks något.

Enligt Anna Sjögren, docent i nationalekonomi vid Institutet för arbetslivs- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, och en av kommissionens experter, skulle samhället tjäna på sänkta krav.

– Det är väldigt tydligt att svagpresterande elever utestängs från det ordinarie utbildningssystemet, vilket gör att de inte får tillgång till yrkesutbildning. Ur ett samhällsperspektiv är det inte särskilt smart eftersom de ju behöver kunna försörja sig själva, säger hon till Vi lärare.

LÄS ÄVEN: Skolforskare: Invandringen drar ned PISA-resultaten

Hon menar att det inte är F i sig som är problemet utan att unga nekas utbildning och riskerar hamna utanför arbetsmarknaden.

Skolminister Lotta Edholm (L) har dock inga planer på att skrota betyget F, något hon uppgav redan 2022 – samma år som dåvarande utredare Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) påstod att F-betyget är en ”onödig återvändsgränd”.

Betygsinflation

– Vi kan konstatera att produktivitetskommissionen har landat i en annan slutsats, säger Karl Malmqvist, nationalekonom och sekreterare i kommissionen.

Enligt Malmqivst kan det ”bli en väldig press och stress kring en binär gräns som kan vara livsavgörande”.

Samtidigt menar både Sjögren och Malmqvist att F-gränsen riskerar trovärdigheten för hela betygssystemet och leder till ”betygsinflation” där man ger ”snäll-E”.

LÄS ÄVEN: Bussa de dysfunktionella eleverna från orten till politikernas arbetsplatser – inte till våra barns

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.