Pressbyrån och 7-Eleven slutar sälja cigaretter
AleWi, CC BY-SA 4.0 / Pixabay

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Med målet att helt sluta sälja cigaretter, och verka för att de försvinner från marknaden, inleder kedjorna snart en utfasning av produkterna. Förutom utfasningen av cigaretter kommer även produkter som innehåller palmolja att försvinna.

Det är Reitan Convenience, franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och PBX, som beslutat att inte ta in fler cigarettprodukter eller tillhörande varumärken från och med 2026.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen. Vi ser även att det finns vissa länder som inför olika former för förbud mot rökning, till exempel progressiva åldersförbud, säger Reitans Sverige-vd Anna Wallenberg till TT.

I dag utgör cigaretter drygt 50 procent av kedjornas försäljning av tobak medan resten består av bland annat snus. Enligt Wallenberg har försäljningen av cigaretter gått ned stadigt under de senaste åren.

– Framåt kommer konsumtionen att gå ner och vi vill gärna verka för att produkterna försvinner från marknaden.

Palmolja

Det är inte bara cigaretter man kommer fasa ut, även produkter som innehåller palmolja ska tas bort från och med 2027. Palmolja finns i bland annat choklad, chips och kakor.

De leverantörer som inte byter ut palmoljan i sina produkter kan riskera att de försvinner ur Pressbyråns och 7-Elevens sortiment.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.