Stockholms miljözoner problem för företag – orsakar ’räckviddsångest’
Sergey Ashmarin, CC BY-SA 3.0 / Pixabay

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

2025 införs miljözoner i Stockholms innerstad där endast elbilar kommer att få köra, något som ställer till det för företagen som jobbar där med en teknik och infrastruktur som ännu inte utvecklats tillräckligt för att det ska kunna fungera smidigt.

VVS-företagen i Stockholm har mycket att göra i områdena som snart blir miljözon 3. Ett av dessa är Rörett som har sina lokaler i ett industriområde i Årsta strax söder om innerstan och ofta har uppdrag innanför tullarna.

Företagets lätta lastbilar kommer snart bli portade och vd Nicklas Strid försöker räkna på problematiken. Rörett har en flotta på ett 20-tal fordon och man räknar med att miljözonerna kommer att utvidgas och att hela Stockholms innerstad på sikt kommer förbjuda bensinbilar.

LÄS ÄVEN: MP-effekten: Tusentals jobb HOTAS av ny ”miljözon”

Man har uppdrag över hela länet och kan komma upp i 20 mils körning på en dag. Detta kräver att det finns laddplatser längs vägarna och att personalen kan ladda bilarna på nätterna hemma, en möjlighet inte många har i dag.

– Vi kommer att behöva ställa om. Det vore inga problem om räckvidden var bättre. Det är biltillverkarna och infrastrukturen som är hinder. Vi har inga problem med att skaffa elbilar, det är klimatsmart på alla sätt och vis. Bekymret är att de går tungt lastade och räckvidden på vintern kommer inte upp i 10 mil, säger Strid till Elinstallatören.

Räckviddsångest

Patrik Wahlström, arbetschef på Rörett, efterlyser en förbättrad logistik för laddning och hoppas på fordon som kan gå längre, i annat fall befarar han att produktiviteten kommer sjunka.

– Kunderna vill inte betala för att vi ska stå och ladda två timmar om dagen. Vi har inte råd att bara ligga på fem–sex timmar debiterbar tid om dagen, det är inte heller hållbart, säger Patrik Wahlström.

Erfarenheterna av de två elbilar man köpt in för att testa sig fram har inte varit positiva – de miltal som bilarna påstås klara på en laddning stämmer inte och förarna drabbas av ”räckviddsångest” där man undrar om man ens kommer hela vägen hem.

LÄS ÄVEN: Miljöpartiets siffror fel – Stockholms miljözoner blir dyrare

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.