Krav på fysiska knappar i bilar
Pixabay

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Allt fler biltillverkare tar bort traditionella knappar och ersätter dem med stora pekskärmar. Detta är inte alla helt förtjusta i, som krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP där man nu ställer krav på fysiska knappar för att bilar ska kunna få högsta betyget fem stjärnor.

Euro NCAP menar att det är dåligt för bilkörningen att behöva flytta fokus från vägen till en pekskärm för att använda nödvändiga funktioner och från och med 2026 inför man nya riktlinjer. Dessa innebär att bilar måste ha knappar för vissa funktioner som ska gå att nå enkelt, annars blir det inga fem stjärnor i krocksäkerhetstestet.

De funktioner man har krav på knappar för är blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, tuta och SOS-funktioner.

– Överanvändningen av pekskärmar är ett branschomfattande problem, där nästan varje fordonstillverkare flyttar viktiga kontroller till centrala pekskärmar, vilket tvingar förare att ta blicken från vägen och ökar risken för distraherande olyckor, säger Matthew Avery, direktör för strategisk utveckling på Euro NCAP, till hagerty.co.uk.

Knappar på ratten

Hos Tesla har man beslutat att ta bort blinkersspakarna och har ersatt dem med knappar på ratten, noterar Teknikens Värld som spekulerar i om dessa kommer att räknas eller om Euro NCAP kräver en vanlig traditionell spak.

”Det framgår inte riktigt exakt hur knapparna ska vara utformade, men det bromsar åtminstone utvecklingen till att allt ska in i skärmar, vilket vi är glada för”, kommenterar tidningen.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.