Vändningen: Rödgrönt styre kan inte lägga ned Bromma flygplats
Einarspetz, CC BY-SA 3.0 / Hans Uhrus

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Nyligen meddelade det rödgröna styret i Stockholms stadshus att man beslutat att lägga ned Bromma flygplats. Men enligt avtalet är det bara flygplatsoperatören Swedavia som kan göra det. Nu kallas beslutet ”omdömeslöst”.

Det var för en vecka sen som Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet meddelade sitt beslut att säga upp avtalet med staten om Bromma flygplats. Senast till 2038, då nuvarande avtal går ut, ska flygplatsen vara avvecklad och marken återställd för att ge plats åt bostäder.

Tidsfristen för att säga upp nuvarande avtal med staten löper ut 2035, men S, MP och V gör det alltså redan nu.

LÄS ÄVEN: Stockholms rödgröna styre stänger ned Bromma flygplats

Riktigt så enkelt kan det dock inte gå till, konstaterar Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg.

– Det här är ett omdömeslöst beteende där man sätter sin egna politik framför Sveriges bästa. Vi behöver en politik som stärker förutsättningarna för svenskt inrikesflyg och tillgängligheten i landet, och inte tvärt om. Dessutom framgår det av avtalet att Stockholms stad inte ensidigt kan säga upp avtalet, utan det är bara Swedavia som kan göra det, säger Kämpfe till Tidningen Näringslivet.

Avtalet, som är undertecknat i september 2007 mellan Stockholms stad och Luftfartsverket, stipulerar att endast Swedavia kan säga upp avtalet. 2010 delades LFV i två och då bildades Swedavia som tog ett samlat grepp om Sveriges viktigaste flygplatser, de som utgör det så kallade nationella basutbudet.

Att överhuvudtaget diskutera en förtida stängning av Bromma flygplats är inte aktuellt, menar Fredrik Kämpfe.

Samhällsviktiga aktiviteter

Han tillägger att man redan vet att det inte är möjligt att flytta över all trafik som går från Bromma till Arlanda utan negativa följder för tillgängligheten.

Kämpfe understryker att Bromma flygplats utgör en viktig resurs för en rad samhällsviktiga aktiviteter som ambulansflyg, brandflyg, statsflyg med mera och han manar till lugn och sans för att inte begå misstag som inte går att rätta till i efterhand. Han pekar även på det säkerhetspolitiska läget som ytterligare en anledning till att det vore en dålig idé att avveckla Bromma flygplats.

I december 2021 röstade riksdagen dessutom igenom ett utskottsbetänkande som innebär att regeringen bör få riksdagens godkännande innan ändringar genomförs i det nationella basutbudet av flygplatser, något som inte gjorts avseende Bromma.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.