Fyrhjulsdrift ökar risken för bilolyckor
Folksam

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Sportlovet innebär en kraftigt ökad trafik på landets vägar i vintervädret och därmed ökade risker. Vill man ta det extra försiktigt ska man inte bege sig ut med en bil som har fyrhjulsdrift och kör man elektriskt finns extra saker att ha i åtanke.

Inför lovet tipsar Folksam om hur man kan minimera riskerna i trafiken på de snö- och istäckta vägarna. Med ökad stress och långa resvägar finns det några saker man bör tänka på.

Förutom att hålla rätt hastighet i förhållande till väglag och övriga trafikanter bör man enligt försäkringsbolaget också se till att bilen är utrustad på lämpligt sätt med bra vinterdäck. De alltmer förekommande året runt-däcken är betydligt sämre vid vinterväglag.

– Att sänka hastigheten och hålla avstånd är våra främsta tips, tidsvinsten med högre hastighet är mycket mindre än man tror. Men också att packa bilen rätt och säkert, något man kanske inte tänker på är att lösa föremål kan orsaka personskador om de träffar en passagerare. En surfplatta som ligger lös i bilen väger vid en kollision i 50 km/h upp till tjugo kilo beroende vad du krockar med, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

30 procent högre risk

Enligt studier ökar fyrhjulsdrift olycksrisken med 20-30 procent jämfört med tvåhjulsdrift. Skälet till detta är att föraren inte märker halkan lika tydligt och kör fortare. Fyrhjulsdrivna bilar krockar också i upp till tio procent högre hastigheter än tvåhjulsdrivna.

– Fyrhjulsdrift ger såklart en bättre framdrivning vid vinterväglag, men kan samtidigt vilseleda trafikanter att inte känna av halkan lika väl. Det kan leda till att man i stället kör fortare än vad väglaget tillåter och på så sätt ökar risken för olyckor, säger Anders Ydenius.

Tipslista

Rätt hastighet

• Sänk hastigheten och spara liv. På snö och is är risken större för en möteskollision eller avåkning. Kör du strax under hastighetsgränsen och anpassar den efter underlaget minskar olycksrisken och risken att skadas i en krock betydligt.
• Undvik omkörningar eftersom det ökar olycksrisken.
• Studier visar att vi generellt kör för fort vintertid i förhållande till friktionen.
• Håll ordentligt med avstånd till bilen framför.

Bilen

• Se till att bilen har nordiska dubbfria vinterdäck eller dubbdäck. Undvik året runt-däck.
• Tänk på att fyrhjulsdrift ökar olycksrisken med 20-30 procent jämfört med tvåhjulsdrift eftersom föraren inte märker halkan lika tydligt. Olycksstudier visar att fyrhjulsdrivna bilar krockar i upp till 10 procent högre hastighet än tvåhjulsdrivna.
• Med elbil bör resan planeras extra noga eftersom räckvidden blir betydligt kortare i kyla med tung last och kanske med takbox.
• Låt inte elbilens laddning understiga 20 procent innan nästa laddstopp så att det finns marginal ifall man blir stående i en bilkö.
• Planera också resan med elbil så att laddningsnivån är tillräcklig vid destinationen. Går det att underhållsladda på plats är det en fördel.

Packa rätt

• Kolla tillåten maxvikt för just din bil och hur mycket du får ha på taket.
• Räkna ihop passagerarnas vikt så ser du hur mycket bagage du kan ta med.
• Placera tunga saker så lågt och nära ryggstödet som möjligt.
• Last ovanför ryggstödet bör vara den lättaste packningen, helst med bagagenät eller lastgaller.
• Fixera lasten och placera packning så att den har stöd framåt.
• Max taklast är vanligen ca 75-100 kg. En stor glasfiberbox kan väga 25-30 kg. Det innebär att du bara kan packa 45 kg i en 30 kilos box med 75 kg max taklast.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.