Kommun storsatsade på elbussar – nu ställs vintertrafiken in
Foto: Marie Larsson vd på kommunala Skellefteå buss. Pressbild/Patrick Degerman

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

På torsdagen är det minus 34 grader i Skellefteå. Då ställs all busstrafik in mellan klockan 8 och 14. Detta eftersom bussarna behöver köras inomhus och värmas upp under dagen. Det kommunala bussbolaget har nämligen storsatsat på elbussar för en ”hållbar kollektivtrafik och bättre vardag”.
– Elbussarna har väldigt svårt att hålla värmen, slår Marie Larsson, vd på Skellefteå buss, fast för Samnytt.

Ytterligare ett körstopp i Skellefteås busstrafik kommer att ske mellan klockan 18.00 och 21.30. Detta av samma anledning – för att köra in i garage och värma upp bussarna. Samtidigt är samtliga bussar till och från Burträsk inställda på obestämd tid.

LÄS ÄVEN: Staden skulle rädda miljön med elbussar – tål inte kyla och tas ur trafik

Skellefteå buss meddelar på sin hemsida att den stränga kylan medför ”en del störningar i kollektivtrafiken”.

”Anledningen till att vi inte kör hela dagen är att bussarna behöver tas in för att värmas upp, så att vi kan säkerställa så mycket trafik som möjligt. Allt för att minimera risken för att resenärer att behöva vänta ute i extrem kyla och att kunna säkerställa en acceptabel arbetsmiljö för våra förare”, står att läsa på hemsidan.

Statsmedia mörkar

När SVT och SR rapporterar om den inställda lokaltrafiken skyller reportarna enbart på den ”stränga kylan”. Men SVT nuddar vid en närmare anledning genom att skriva att bussarna ”behöver köras inomhus och värmas upp”.

Faksimil SVT
Faksimil SR

Skellefteå satsar fossilfritt

Det framgår av en enkel sökning att Skellefteå kommuns bussbolag har storsatsat på fossilfritt. Förra vintern meddelade Skellefteå buss att man fördubblar antalet elbussar i trafiken. Detta ”för att bidra till en hållbar tillväxt”.

”Med de nyligen inköpta bussarna kommer närmare hälften av bolagets bussar som är i regelbunden trafik att drivas med fossilfria alternativ som biogas och el. Målsättningen är att bolagets fordonsflotta på sikt ska vara 100% fossilfri och att dieselbussarna fasas ut så snabbt som möjligt”, står att läsa i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Politiker storsatsade på elbussar – nu tvingas resenärer åka utan värme: ”Isbeläggning på golvet”

Skellefteå kommuns vd Marie Larsson hyllade eldriven busstrafik i Skellefteå och vill se att fler invånare reser med bolaget eftersom att ”en buss ersätter 60 bilar”.

– Det gör att vi kan sätta mål som driver klimatomställningen ännu snabbare, där vi ställer krav på både leverantörer och oss själva. Hållbar utveckling är framför allt en beteendefråga och vi vill påverka både befintliga och nya Skellefteåbor att tillsammans göra kloka val i vardagen, både för plånboken, klimatet och trivseln, sa Larsson i ett pressmeddelande.

Skellefteå buss marknadsför sig på internet som ”en hållbar kollektivtrafik för en bättre vardag”.

Faksimil Skellefteå buss

VD: Elbussar har väldigt svårt att hålla värmen

Samnytt har varit i kontakt med Marie Larsson, vd på Skellefteå buss, för att höra mer om den nu inställda busstrafiken.

Ni ställer in all busstrafik mellan 8 och 14?

– Vi håller den öppen några timmar.

Ni skriver att bussarna behöver köras inomhus och värmas upp. Hur kommer det sig?

– När det blir sådan här extremkyla, vi har ju mellan minus 36 och minus 40 i kommunen nu, då behöver vi få in bussarna så att de får tina upp ordentligt.

Är det för att det handlar om elbussar?

– Elbussarna kommer vi sannolikt plocka ut från trafiken i eftermiddag eftersom att de har väldigt svårt att hålla värmen under körning.

– Vi har ju både elbussar, biogasbussar och dieselbussar. Det är klart att elbussarna påverkas mest av den här extremkylan.

Medan dieselbussar klarar temperaturerna?

– Ja. Alltså inga bussar klarar sådana här extrema temperaturer länge. Den här kylan har pågått under en ovanligt lång period. Minus 35 brukar ju inte vara i flera dagar. Så när det blir så här i flera dagar så påverkas alla bussar. Det beror inte bara på drivmedel och dessutom vill vi inte riskerar att bussar blir stående.

Vidare säger Marie Larsson att invånarna har förståelse för den inställda busstrafiken.

– Invånarna har ganska bra förståelse för att den här typen av fordon tar väldigt illa när det blir så här kallt.

LÄS ÄVEN: Vinterkaos vid laddstationer för elbilar – köbråk och stolpar ur funktion

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Simon Kristoffersson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.