Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Ekonomi
3 januari 2024
kl. 18.30
0
Om du tagit klivet över till elbil, antingen i omsorg om klimatet eller för att du vill vara i teknikens framkant, är en av de snårigaste utmaningarna att lista ut hur, när och var du ska ladda bilen på mest kostnadseffektiva sätt. Den som inte antar utmaningen kan få betala dubbelt så mycket för samma el.
De aktörer som tillhandahåller fossila drivmedel – bensin och diesel – ligger oftast mycket nära varandra i pris. Så är det inte bland ”elmackarna”, här kostar det dubbelt så mycket att ”tanka” hos de dyraste jämfört med de billigaste.
Det är en stor nackdel jämfört med att köra traditionell bil. En stor fördel är däremot att du kan ”tanka” bilen hemma i eluttaget. Även om din elleverantör tar hutlösa priser per kilowattimme är det ändå ingenting mot vad bolagen som erbjuder laddning på stan tar ut. Den som kan laddar därför bilen hemma.
Att göra det är emellertid inte alla förunnat. Och ska du tanka hos någon av elmackarna är det mycket att hålla reda på. Och gör du inte det kan du förlora mycket pengar.
Om du inte har koll och ansluter till någon av Ionitys laddstolpar får betala 8,70 kronor per kWh medan den som gör samma sak hos OKQ8 bara betalar 5,49 kronor per kWh. Vet du var Tesla har sina laddare kan du komma undan med 4,00 kr/kWh eller mindre.
Har du bråttom och behöver ansluta till en supersnabbladdare är det återigen Tesla du bör välja om du kan, men OKQ8 ligger också bra till, liksom Circle K. Statliga Vattensfall med sina InCharge-laddare vill förmå dig att ladda på natten och erbjuder då låga kwh-priser. Nattladdning hemma är bekvämt men desto obekvämare om du ska ladda ute på stan.
För att komplicera bilden ytterligare kan elen kosta mer eller mindre beroende på vilket fabrikat det är på din elbil. Nämnda Ionity är generellt dyrast men kan tvärtom vara bland de billigaste om du har valt rätt elbil och är beredd att teckna ett abonnemang.
För den som är van vid diesel- och bensinbilar kan allt det här kännas ovant och märkligt. Men vill du vara ekonomisk tar du sig tid att bringa klarhet i hur laddmarknaden fungerar.
Den kanske konstigaste formen av laddabonnemang har Mer. Här köper du strömmen i förskott för en månad åt gången. Om du kör mycket, har koll på hur körsträckorna och laddar upp det du har betalat för kan du komma ned till 3,75 kr/kWh vid supersnabbladdning. Om du däremot kör oregelbundet och oplanerat kan ett förköp hos Mer bli en avsevärt dyrare historia.
Tidigare var det stora prisskillnader mellan vanlig laddning, snabbladdning och supersnabbladdning. Det är det inte längre. I de flesta fall handlar det om några tioöringar per kWh. Så just när det gäller den biten har det blivit lite mindre krångligt.
Däremot kan det vara stora prisskillnader mellan olika aktörer vid långsam destinationsladdning. Innan du kopplar in bilen vid hotellet eller affärscentrumet gör du bäst i att kolla kWh-priset. I allmänhet är OKQ8 billigast här.
Som med allt annat nuförtiden vill ”elmackarna” också att du använder deras appar. Du som inte gör det eller ens har en smartphone kan få betala avsevärt mer för strömmen. Alla priser i sammanställningen nedan som Teknikens Värld gjort avser betalning via app.
Supersnabbladdare
Circle K: 5,65 kr/kWh E.ON: 7,35 kr/kWh InCharge: 4,60-7,10 kr/kwh (beroende på tid på dygnet)Ionity: 8,70 kr/kWh Mer: 6,90 kr/kWh OKQ8: 5,49 Recharge: 6,29 kr/kWh Tesla Supercharger för Tesla-ägare: 3,15 kr/kwh Tesla Supercharger för andra elbilsfabrikat: 4,31 kr/kwh
Snabbladdare ⋝ 50 kW
Circle K: 5,29 kr/kWh E.ON: 6,95 kr/kWh InCharge: 4,80-5,80 kr/kWh (beroende på tid på dygnet) Mer: 6,20 kr/kWh OKQ8: 5,29 kr/kWh Recharge: 5,79 kr/kWh
Destinationsladdning
E.ON: 5,75 kr/kWh Mer: 5,60 kr/kWh OKQ8: 3,40 kr/kWh Recharge: 4,99 kr/kWh
För att komplicera – eller förenkla, beroende på hur man ser det – saken ytterligare finns förutom de åtta dominerande aktörerna på marknaden också ett antal tjänster som erbjuder köp från flera eller alla dessa aktörer. Du kan då tanka var du vill men betala i en och samma app. Det blir lite dyrare och du måste sätta dig in i hur det fungerar, men det kan kännas enklare är du laddar.
Varje laddbolag har sina fördelar och nackdelar beroende på vem du är, hur dina laddrutiner är och vilken elbil du kör. Jämfört med att tanka bensin- och dieselbilen är det en snårskog. För den som inte orkar tränga igenom den kan det bli dyrt.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann