Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Plus
3 januari 2024
kl. 12.00
0
Det råder frustration bland elbilsägare som tvingas trängas vid landets laddstationer när kylan tar hårt på batterierna – men även då många laddstolpar är ur funktion. I andra fall är det irriterat vid laddstationer eftersom vissa elbilsägare anklagas för att ta lång tid på sig, vilket resulterat i bråk.
Under ledigheterna i samband med jul och nyår är det många som beger sig norrut för att åka skidor och njuta av vinterlandskapen. Men för landets elbilsägare kan den semesterresan och vanliga vardagsresor i vintervädret vara särskilt besvärliga.
LÄS ÄVEN: Därför sliter kyla så hårt på elbilsbatterier
Det uppmärksammas nämligen på sociala medier att det är vanligt att laddstolpar är ur funktion och att det skapas långa köer till de resterande laddstolparna som fortfarande fungerar.
Att laddstolpar är ur funktion är något som Mikael Lindkvist, chefredaktör på tekniktidningen M3, uppmärksammat i en artikel i början av december förra året. Enligt honom är laddstationer i 30 procent av fallen är ur funktion.
”Angiven räckvidd enligt den så kallade WLTP-standarden ligger långt ifrån verkligheten. Och ännu längre från en svensk vinterdag med -15 grader ute. Lägg då till att du kanske vill ha lite reservkraft kvar i bilen om det skulle hända att laddstationen i din navigator inte fungerar (vilket händer mig i ca 30 procent av fallen om jag bortser från de största och dyraste leverantörerna).”
”Eller om du blir ståendes en timme i köer efter en olycka. Om du dessutom inte ska snabbladda över 80-procentsnivån, ja då blir det inte många mil kvar. I praktiken omkring 15-20 mil för de flesta bättre elbilarna på marknaden. Inte mycket att hänga i granen.”
I andra fall tar elbilsägare lång tid på sig för att ladda bilarna och samtidigt ägna sig åt annat med familjerna istället för att genast åka iväg när man laddat klart. Personal vid bensinstationer vittnar om irritation och bråk vid laddstolparna.
Frank Beno är en av elbilsägarna som är på väg till skidsemestern och i ett inlägg på Facebook kommenterar han situationen med ett ord – ”laddkaos”. Han har själv tvingats göra flera stopp under resan för att få in tillräckligt med laddning.
– Många med olika laddförutsättningar, av olika nationalitet, ställer sig på jäkligt konstiga ställen och tar god tid på sig, säger Frank Beno till Expressen och fortsätter:
– Och när man står där vid laddstolpen får man svara många gånger på frågan om man ska åka snart.
Ytterligare ett problem för elbilsägare är att fackförbundet Elektrikerna har framfört att man vägrar förse Teslas laddstationer med service. Många av stolparna som är ur funktion kommer att förbli det framöver. Detta för att stötta IF Metall i konflikten rörande kollektivavtal hos den amerikanska elbilsjätten.
LÄS ÄVEN: Elbilar passar inte i Norden – tappar upp till 46% räckvidd vintertid
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann