Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Ekonomi
Plus
17 september 2023
kl. 17.00
0
Skatteverket och Vägverket i Norge vill införa en kilometerskatt på elbilar. För genomsnittsbilisten skulle det innebära vad som beskrivs som en ”kostnadschock” på uppemot 5 000 kronor om året.
I narkotikakretsar existerar en välkänd taktik för att bygga upp en kundkrets som går ut på att bjuda på drogen i början för att sedan börja ta duktigt betalt när kunden är fast i ett beroende. En liknande taktik har använts av politikerna för att fånga bilisterna i elbilsfällan.
I Sverige har bilisterna lockats med bonusar, gratis parkering, fribrev från biltullar och annat för att sedan återkalla alla sådan förmåner när bilisterna gjort sig beroende av att köra elektriskt. Skenande elpriser och barnsjukdomar hos fordonen som det talats tyst om har gjort sitt till för att få många som växlat över till grön körning för klimatets skull att känna sig lurade.
I Norge har politikerna, trots – eller kanske därför – att man baserar stora delar av sin ekonomi på den fossila oljan, varit än mer aggressiva i försöken att locka bilisterna att göra sig av med sina bensin- och dieselbilar och börja köra eldrivet. Utöver de privilegier svenskarna haft har norrmännen även sluppit betala både moms på köpet och bilskatt på innehavet.
Men nu anser de styrande i Norge att man fått så många fast i elbilsfällan att det är dags att börja klämma åt gruppen. I takt med att allt fler gått över till el har skatteintäkterna från bilsektorn minskat.
Norska staten har tack vare den inströmmande oljepengarna egentligen inget behov av att kompensera för bortfallet men vill inte att det ska börja betraktas som normalt att bilister får behålla mer av sina pengar då det riskerar att mer allmänt urholka acceptansen för floran av punktskatter.
Det norska Skatteverket och Vägverket vill nu därför införa en helt ny kilometerskatt på elbilar. Men förslaget faller inte i god jord hos de bilister som gått över till eldrivet som upplever det bakvänt att man nu ska straffas i stället för belönas för att man gör en insats för klimatet.
En genomsnittlig bilist antas köra runt 1 500 mil om året. Det skulle om förslaget blir verklighet resultera i att staten tar ytterligare uppemot 5 000 kronor ur elbilistens plånbok. För den som är verkligt bilberoende kan det rasa iväg till det dubbla eller mer.
– Vi är kritiska till att de lägger en ny avgift ovanpå den julgran vi redan har med avgifter, säger Ingunn Handagard, preschef på den norska bilistorganisationen NAF, i en kommentar till tidningen VG.
Kilometerskatten är också bara början och en mindre del av vad politikerna nu vill att elbilsägarna ska tvingas börja betala. Som i Sverige vill man nu slopa privilegiet att får passera väg- och trängselskattstullar utan att betala.
Det skulle för de elbilsägare i storstadsområden som drabbas resultera i en chockhöjning av kostnaderna för elbilsägandet med så mycket som 10 000 kronor om året. Samtidigt har det där som här knorrats över att den ekonomiskt privilegierade grupp som haft råd att köpa en ny dyr elbil sluppit betala trängselskatt när fattigare bilägare bestraffas.
Ur drivmedelsynpunkt är det i Norge fortfarande billigare att köra på el jämfört med bensin och diesel. Man har inte drabbats av samma ”sossepriser” på elen som i Sverige. Samtidigt är skatten på de fossila drivmedlen också lägre än i Sverige, så om elpriset stiger kan prisgapet försvinna eller rentav bli omvänt.
På NAF fruktar man att om den nya kilometerskatten för elbilar går igenom så kommer det att uppfattas som ett frikort för politikerna att fortsätta hitta på nya och höja befintliga skatter för elbilsägare framöver.
Norges finansminister Trygve Vedum försöker nu gjuta olja på vågen av elbilistsilska genom att lova att den nya skatten inte kommer att införas i närtid utan om förslaget går igenom först 2029.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann