Barn med mycket skärmtid uppvisar utvecklingsstörningar
Andi Graf, CC0

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Forskare som analyserade data från 7 000 barn fann att vid två års ålder hade de som spenderade upp till fyra timmar om dagen framför skärmar tre gånger större risk att uppvisa utvecklingsförseningar, medan de som tillbringade mer än fyra timmar var sex gånger mer benägna.

Under de senaste åren har små barn (0-5 år) fastnat allt mer framför smartphones, surfplattor och datorer. Denna trend har accentuerats av restriktioner som införts på grund av pandemin. De nya vanorna kan leda till svårigheter med uppmärksamhet och känslomässig reglering.

Nya studier tyder på att nya former av media, inklusive surfplattor och smartphones, medför både fördelar och risker för barns hälsa och särskilt för de som är under fem år.

LÄS ÄVEN: 10 forskare: Små barn bör aldrig vara framför skärmar

Då den tidiga barndomen är fylld av kritiska perioder av hjärnans utveckling som leder till uppkomsten och tillväxten av kognitiva förmågor inom områden som fokuserad uppmärksamhet, minne, verkställande funktioner och tal, kan påverkan av skärmmedia under de första levnadsåren rubba barnets optimala funktion och tillväxt.

Rubbar socioemotionell utveckling

Det kan också påverka barns neuroplasticitet, där positiva upplevelser leder till hjärnförändringar som underlättar inlärning och förbättrar kognitiva förmågor, medan negativa upplevelser leder till hjärnförändringar som hindrar kognitiv utveckling.

Dessutom kan påverkan från skärmmedia rubba den socioemotionella utvecklingen. Utvecklingen av socioemotionella färdigheter i barndomen åtföljs av utvecklingen av kognitiva färdigheter och tillsammans bidrar känslor och kognition till uppmärksamhet och lärandeprocesser.

Forskning visar att de neurala mekanismer som är involverade i känslor och kognition är nära förbundna; till exempel stöds känsloreglering aktivt av centrala verkställande funktioner. Som ett resultat kan hjärnstrukturer involverade i kognitiv bearbetning påverka socioemotionell bearbetning och vice versa.

För att förstå skärmmediernas inverkan på barns utveckling anser man det därför viktigt att integrera kognitiva och socioemotionella aspekter.

LÄS ÄVEN: Studie: Skärmtid förändrar strukturen hos barns hjärnor

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.