Så mycket kostade försvarets arabiska annonskampanj
Försvarsmakten/Faksimil

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

164 000 kronor plus moms. Så mycket betalade Försvarsmakten för sin arabiska annonskampanj som under våren synts på den arabiskspråkiga nyhetssajten Al Kompis.

Annonseringen inleddes 2 maj och pågick fram till 4 juni. Samnytt har tagit del av den faktura som reklambyrån Scream skickade till myndigheten för att ta fram kampanjen.

Faksimil

”Annonseringen har pågått under en månad. Översättning och utformning av annonserna är inkluderad i priset”, skriver Försvarsmakten till Samnytt.

Många araber

Arabiska är det enda språk, förutom svenska, som Försvarsmakten genomför annonskampanjer på. Det finns även information på engelska på hemsidan, men inga kampanjer på det språket.

På en fråga om liknande kampanjer hade kunnat göras på kinesiska eller ryska är Försvarsmaktens svar:

”Orsaken till att kampanjen översattes till arabiska är att vi har en stor grupp i Sverige som har arabiska som modersmål, denna grupp är betydligt större än t.ex. den kinesiskt- eller rysktalande gruppen i Sverige.”

Att den arabiska kampanjen väckt reaktioner besvarar Försvarsmakten på följande sätt:

”Försvarsmaktens kampanjer överlag brukar leda till olika typer av reaktioner av olika personer.”

LÄS ÄVEN: Försvarsmakten gör reklam på arabiska

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mattias Albinsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.