Efter att kön blivit valfritt – nu ökar unga som identifierar sig som djur
Pixabay

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Nyligen blev barn på en skola i brittiska East Sussex tillrättavisade för att de vägrade acceptera en klasskamrats beslut att identifiera sig som en katt. Fallet är långt ifrån en engångsföreteelse och nu förbereder regeringen nya riktlinjer för hur kraven ska hanteras.

Eleverna i årskurs åtta fick höra att de skulle rapporteras till en högre ledare efter att deras lärare sa att de hade ”riktigt upprört” eleven genom att säga ”du är en tjej”.

Enligt The Telegraph ökar antalet barn som identifierar sig som djur. På en gymnasieskola insisterar en elev på att bli tilltalad som en dinosaurie. På en annan gymnasieskola insisterar en elev på att identifiera sig som en häst. En annan bär en cape och vill bli erkänd som en måne.

Berättelser om barn som identifierar sig som djur – i bland kallade ”furries” – har cirkulerat under en tid.

LÄS ÄVEN: Lärare vägrade säga ”hen” till elev – avskedades

– Lärarna borde ta itu med detta under befintliga skyddsramar, säger Tracy Shaw från Safe Schools Alliance.

– Om ett barn kommer till skolan och identifierar sig som en katt eller en häst, bör det omedelbart lyfta röda flaggor.

Vidare anser hon att läraren borde fråga sig vad dessa barn tittat på på nätet, vad som händer i deras hem och vilka mer som är inblandade.

– Problemet är att lärare har en blind fläck där allt som rör identitet kommer in, eftersom de är rädda för att göra fel. De tror att de är snälla genom att bekräfta dessa beteenden, men de är inte snälla, eftersom de sannolikt kommer att missa alla möjliga saker som pågår i det barnets liv.

Nya riktlinjer

I vissa fall kan elever som exempelvis identifierar sig som en katt jama som svar på frågor, och lärarna är tvungna att acceptera situationen då det annars kan anses vara diskriminerande.

Samtidigt förbereder utbildningsminister Gillian Keegan ny vägledning som förväntas stödja elever i ”social övergång” genom att byta pronomen så länge deras föräldrar samtycker.

Men det finns tecken på oro om ståndpunkten, med vissa som fruktar att det skulle orsaka kaos i klassrummen och ha psykologiska effekter på barn.

LÄS ÄVEN: Advokater och vittnen måste uppge pronomen i kanadensisk domstol

Keegan menar att frågan om huruvida lärare ska upprätthålla krav på att identifiera sig som djur är ”surrealistisk” och förordar att man ”måste injicera lite sunt förnuft tillbaka i klassrummet och samhället mer generellt”. Hon understryker även att klassrummet är en plats där fakta bör läras ut som fakta och åsikter som åsikter.

Den nya vägledningen förväntas också säga att ingen ska vara skyldig att använda en elevs föredragna pronomen om de känner sig obekväm med att göra det. 

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.