Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
18 april 2018
kl. 17.57
0
Nollvisionen har misslyckats samtidigt som den psykiska ohälsan bland personer 77 och över har ökat med 68 procent.
Jöran Rubensson är före detta ordförande i Sveriges Pensionärers Riksförbund, SPRF, och expert i utredningen om Nationell kvalitetsplan för äldreomsorgen.
I en debattartikel i Expressen på måndagen skriver han om ohälsan bland äldre som ökar och konstaterar att nollvisionen är ett misslyckade.
Av de omkring 1 500 personer som varje år tar sitt liv är ungefär var fjärde över 65 och framför allt män.
För män över 85 är självmordsfrekvensen 40 procent högre än för yngre män.
Psykisk ohälsa har också en större negativ påverkan på äldres livskvalitet än alla åldersrelaterade medicinska diagnoser sammantaget.
Ökningen är dessutom dramatisk – enligt Äldrecentrum i Stockholm har den psykiska ohälsan bland personer 77 och över ökat med 68 procent mellan 1992 och 2012.
I gruppen över 80 lider 30 procent av depression varav de flesta är kvinnor.
Rubensson konstaterar även att äldre inte är en prioriterad grupp i regeringens nationella satsning på psykisk hälsa 2018.
Nollvisionen för självmord antogs av riksdagen 2008. Då tog 1 467 personer sina liv medan 397 personer avled i trafiken. År 2016 omkom 263 personer i trafikolyckor medan 1 470 begick självmord. Trots Nollvisionen har en ökning av självmorden skett och i dag är det nästan sex gånger vanligare att dö på grund av självmord än att omkomma i trafiken. Utvecklingen sedan riksdagen antog en Nollvision för trafiken 1997 ser helt annorlunda ut. Då omkom 541 personer, i fjol omkom preliminärt 254 personer. Alltså mer än en halvering. Det tycks finnas mycket att lära från olycksprevention i trafiken som varit så framgångsrik. […] Så frågan som våra politiker måste besvara är: Är inte psykologiska dödsolyckor lika viktiga att förhindra som dödsfall i trafikolyckor?
Nollvisionen för självmord antogs av riksdagen 2008. Då tog 1 467 personer sina liv medan 397 personer avled i trafiken. År 2016 omkom 263 personer i trafikolyckor medan 1 470 begick självmord. Trots Nollvisionen har en ökning av självmorden skett och i dag är det nästan sex gånger vanligare att dö på grund av självmord än att omkomma i trafiken. Utvecklingen sedan riksdagen antog en Nollvision för trafiken 1997 ser helt annorlunda ut. Då omkom 541 personer, i fjol omkom preliminärt 254 personer. Alltså mer än en halvering. Det tycks finnas mycket att lära från olycksprevention i trafiken som varit så framgångsrik.
[…]
Så frågan som våra politiker måste besvara är: Är inte psykologiska dödsolyckor lika viktiga att förhindra som dödsfall i trafikolyckor?
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann