Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
19 mars 2018
kl. 13.41
0
Sverige får lågt betyg i ytterligare en Pisa-rapport som nyligen presenterats. Invandrade elever presterar jämfört med infödda elever betydligt sämre i Sverige än i resten av EU och OECD.
Som underlag för rapporten har det Pisa-prov som elever i årskurs nio gjorde 2015 använts. Hela 60 procent av de elever som födda utomlands hamnar i gruppen lågpresterande. Motsvarande siffra för elever födda i Sverige är 20 procent.
Invandrade elever är överrepresenterade som lågpresterande även i andra länder men inte så uttalat som i Sverige. I Tyskland, Italien, Ungern och Storbritannien ligger motsvarande siffra runt 40 procent.
Även när det gäller elever som invandrat sent, tolv år gamla eller äldre, sticker Sverige ut på motsvarande sätt. Bland dessa elever är det ytterligare 20 procent högre andel som lågpresterar relativt de elever som invandrat i lägre ålder. De många tiotusentals ”ensamkommande flyktingbarn” som Sverige tagit emot i avsevärt större omfattning än något annat EU- eller OECD-land återfinns i den gruppen.
Varför skillnaderna i Sverige är större än i andra länder är oklart men faktorer som skillnader länderna emellan beträffande invandringens volym och kunskapsprofil inverkar.
De verkliga klyftorna är också större än vad Pisa-rapportens summering indikerar. Bland invandrade elever finns även sådana från Norden, Västeuropa, USA och Östasien som generellt uppvisar höga skolresultat och höjer den totala nivån för gruppen.
Omvänt finns bland infödda elever ett stort antal andra generationens asylinvandrare som generellt presterar dåligt i skolan och därmed sänker den totala nivån för gruppen.
En mer differentierad redovisning av skolresultaten uppdelad på invandrare från olika länder och regioner skulle ge en mer rättvisande bild av hur invandringspolitiken påverkat skolresultaten.
Siffrorna säger heller inget om i vilken utsträckning de påfrestningar och ordningsproblem som den svenska skolan upplevt – inte minst i de invandrartäta, så kallande utsatta områdena – har påverkat kvaliteten på undervisningen negativt och bidragit till lägre skolresultat.
Enligt Pisa-rapporten uppger en större andel invandrade (84% än infödda elever (70%) att de är studiemotiverade. Den utsagan motsägs dock av de faktiska studieresultaten.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann