Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
8 juli 2025
kl. 09.38
0
En 82-årig kvinna förlorade närmare en halv miljon kronor i ett telefonbedrägeri – men istället för stöd valde banken att stänga ner hennes konton och utesluta henne som kund.
Kvinnan, som i artikeln kallas ”Karin”, blev under hösten 2024 uppringd av en bedragare som utgav sig för att representera hennes bank. Enligt SvD led hon av begynnande demens och förstod inte situationen fullt ut, vilket bedragaren utnyttjade. Under några veckor genomfördes sexton utlandsöverföringar från hennes konto – sammanlagt försvann cirka 500 000 kronor.
När sonen upptäckte vad som skett kontaktade han banken och reklamerade överföringarna. Även en polisanmälan upprättades. Men bankens svar blev att skicka en blankett med krav på kompletterande information. Kort därefter meddelades att affärsrelationen skulle avslutas med omedelbar verkan.
I ett skriftligt besked från banken, återgivet av SvD, står att man inte kunde ”hantera risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism som är förknippad med att upprätthålla affärsförbindelsen”.
Kvinnan förlorade inte bara sina pengar – utan också tillgången till sina konton och sitt Bank-ID, vilket försvårade hennes vardag ytterligare. Sonen kritiserar banken för att ha agerat sent och sedan straffa hans mor, trots att hon var brottsoffer. Enligt honom borde bankens säkerhetssystem ha slagit larm långt tidigare.
Ärendet har nu anmälts till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), där man prövar om banken har brustit i sitt ansvar. En pensionerad polis, som bistår familjen, anser att bankens agerande bör granskas närmare. Han menar enligt SvD att det kan finnas grund för att ställa banken till svars, om ett tydligt orsakssamband kan påvisas.
Skandiabankens presstalesperson har i en kommentar till Svenska Dagbladet sagt att banken inte får upprätthålla kundrelationer utan tillräcklig kännedom om kunden, särskilt inte om risken för penningtvätt bedöms som hög.
Enligt SvD är äldre personer kraftigt överrepresenterade bland offren för telefonbedrägerier. Samtidigt har över 100 000 sådana brott polisanmälts de senaste fem åren – något som nu väcker frågor om bankernas ansvar gentemot utsatta kunder.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann