Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
1 oktober 2024
kl. 12.30
0
I samband med att Sankt Eriksbron i Stockholm ska renoveras nästa år görs cykelbanorna 75 centimeter bredare på varje sida och nu har trafikkontoret beslutat om nästa del av Sankt Eriksgatan. En drygt 200 meter lång cykelbana kommer kosta skattebetalarna nästan 50 miljoner kronor. Samtidigt höjs skatten.
Nästa steg blir att cykelbanorna ska separeras från biltrafiken mellan bron och Fleminggatan och samtidigt breddas till 2,25 meter på båda sidorna. De befintliga cykelfälten tas bort.
– Vi är tydliga med att vi vill prioritera gång- cykel- och kollektivtrafiken i stan eftersom den transporterar fler människor per kvadratmeter. Men vi bedömer också att framkomligheten för motorfordonen ändå kommer vara tillräcklig, säger trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) till Mitt i.
LÄS ÄVEN: MP: Trafiken minskar inte tillräckligt – lovar försvåra ytterligare för bilister
Den omfattande ombyggnationen kommer med en saftig prislapp för huvudstadens skattebetalare. Enligt Strömgren finns det flera skäl till att priset blir så högt – ökade råvarupriser sedan pandemin och den ryska invasionen av Ukraina men främst för att det är dyrt att gräva i stan.
– Det är mycket under gatan som man inte ser, som ledningar och rör som man måste hantera. Men vi ställer alltid kostnaden i relation till alla tusentals människor som rör sig i stan och mot målet att skapa en stad som folk trivs i.
Parallellt med att planerna för den dyra cykelbanan presenteras meddelar Stockholms stads rödgröna styre att skatten höjs för stadens invånare nästa år.
Höjningen blir 24 öre per hundralapp och S, MP och V hävdar att denna är nödvändig för att kunna stärka välfärden men även miljöarbetet.
– SD-regeringen har med all tydlighet klargjort att skattesänkningar för höginkomsttagare går före välfärden och klimatet. Då måste vi i Stockholm kompensera för att inte riskera en utveckling där barn och ungas livsvillkor försämras. Med Stockholms nya skattesats finansierar vi den välfärd och det klimatarbete som regeringen har övergivit. Det ger resurser för att rusta barnen, de unga och klimatet, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd och gruppledare för Socialdemokraterna i Stockholm.
– Regeringen sänker skatten för rika bilister på Östermalm. Stockholm lägger istället pengarna där det verkligen gör skillnad. Vi investerar i barnen, skyddar naturen, minskar utsläppen och rustar för nya extremväder. När regeringen slaktar välfärden och klimatet är Stockholm den tydligaste motpolen, säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd och gruppledare för Miljöpartiet i Stockholm.
Beslutet innebär att Stockholm får sin högsta kommunalskatt sedan 1998.
LÄS ÄVEN: Klart: Bensin- och dieselbilar förbjuds i Stockholm
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann