Rödgröna kriget mot bilister: 210 meter cykelbana för 46 miljoner
Mnalis, CC BY 4.0 / I99pema, CC BY-SA 3.0

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

I samband med att Sankt Eriksbron i Stockholm ska renoveras nästa år görs cykelbanorna 75 centimeter bredare på varje sida och nu har trafikkontoret beslutat om nästa del av Sankt Eriksgatan. En drygt 200 meter lång cykelbana kommer kosta skattebetalarna nästan 50 miljoner kronor. Samtidigt höjs skatten.

Nästa steg blir att cykelbanorna ska separeras från biltrafiken mellan bron och Fleminggatan och samtidigt breddas till 2,25 meter på båda sidorna. De befintliga cykelfälten tas bort.

– Vi är tydliga med att vi vill prioritera gång- cykel- och kollektivtrafiken i stan eftersom den transporterar fler människor per kvadratmeter. Men vi bedömer också att framkomligheten för motorfordonen ändå kommer vara tillräcklig, säger trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) till Mitt i.

LÄS ÄVEN: MP: Trafiken minskar inte tillräckligt – lovar försvåra ytterligare för bilister

Den omfattande ombyggnationen kommer med en saftig prislapp för huvudstadens skattebetalare. Enligt Strömgren finns det flera skäl till att priset blir så högt – ökade råvarupriser sedan pandemin och den ryska invasionen av Ukraina men främst för att det är dyrt att gräva i stan.

– Det är mycket under gatan som man inte ser, som ledningar och rör som man måste hantera. Men vi ställer alltid kostnaden i relation till alla tusentals människor som rör sig i stan och mot målet att skapa en stad som folk trivs i.

Höjd skatt

Parallellt med att planerna för den dyra cykelbanan presenteras meddelar Stockholms stads rödgröna styre att skatten höjs för stadens invånare nästa år.

Höjningen blir 24 öre per hundralapp och S, MP och V hävdar att denna är nödvändig för att kunna stärka välfärden men även miljöarbetet.

Åsa Lindhagen (MP), Karin Wanngård (S), Clara Lindblom (V). Foto: Maurits Otterloo

– SD-regeringen har med all tydlighet klargjort att skattesänkningar för höginkomsttagare går före välfärden och klimatet. Då måste vi i Stockholm kompensera för att inte riskera en utveckling där barn och ungas livsvillkor försämras. Med Stockholms nya skattesats finansierar vi den välfärd och det klimatarbete som regeringen har övergivit. Det ger resurser för att rusta barnen, de unga och klimatet, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd och gruppledare för Socialdemokraterna i Stockholm.

– Regeringen sänker skatten för rika bilister på Östermalm. Stockholm lägger istället pengarna där det verkligen gör skillnad. Vi investerar i barnen, skyddar naturen, minskar utsläppen och rustar för nya extremväder. När regeringen slaktar välfärden och klimatet är Stockholm den tydligaste motpolen, säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd och gruppledare för Miljöpartiet i Stockholm.

Beslutet innebär att Stockholm får sin högsta kommunalskatt sedan 1998.

LÄS ÄVEN: Klart: Bensin- och dieselbilar förbjuds i Stockholm

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.